Bosanski kompozitor opera Asim Horozić u posjeti rodbini u Zvorniku najavio novu operu “Derviš i smrt”

Sasvim slučajno su novinari portala Zvornicki.ba našli se na kafi sa kompozitorom Asimom Horozićem, jedinim bosanskim kompozitorom/skladateljem opera koji u svojoj bogatoj karijeri ima i remek djela kao što su opere Hasanaginca, Aska i Vuk, Zmaj od Bosne… Ovaj umjetnik je u svojoj bogatoj karijeri pored akademskih titula uradio mnogobrojna kapitalna umjetnička djela koja su već upisana zlatnim slovima u historiji umjetnosi Bosne i Hercegovine. Iako je trenutno bolestan Asim Horozić je rado pristao na intervju za portal Zvornicki.ba, a sve kroz opušten razgovor sa svojim nekadašnjim studentima Filozofskog fakulteta na kojem je bio jedan od omiljenih profesora.

Bosanski kompozitor opera, akademik Asim Horozić u posjeti rodbini u Zvorniku najavio novu operu "Derviš i smrt"
Kafa na Hridu sa Asimom Horozićem

Asim Horozić u Zvorniku, prijatno iznenađenje za one koji Vas poznaju, kako je Vama u gradu na Drini?

Veliki broj moje rodbine je iz Zvornika, tako da mi je ovaj grad poslije Tuzle i Sarajeva među najdražim. Danas sam ovdje kod rodbine i jako mi je prijatno iznenađenje da su me prepoznali moji nekadašnji studenti, što u ovim nešto starijim godinama bude pravo osvježenje.

Nakon Hasanagince i Zmaja od Bosne, prvih bosanskih opera koje su Asima upisale u historiju ove države, ima li Asim motiva da ponovo iznenadi kulturnu javnost u BiH?

Mogu vam otkriti da privodimo kraju komponovanje za operu “Derviš i smrt” po romanu mog sugrađanina Meše Selimovića. Ovo kapitalno djelo uopšte nije opersko štivo, iako ga je Zvorničanin Nijaz Alispahić odlično dramatizovao, tako da je to veliki izazov kojeg sam se rado prihvatio. Ozren Prohić je redatelj ove opere, a ja koristim sve ono što sam u životu naučio kako bih “Derviša” dostojanstveno prikazao kroz operu.

Kada će opera “Derviš i smrt” zaigrati na pozornicama BiH i cijelog svijeta?

Velika premijera opere “Derviš i smrt” planirana je za svečano obilježavanje stogodišnjice “Narodnog pozorišta u Sarajevu”, tako da će se konačna verzija ove opere moći pogledati 2021.godine čime će se uveličati stoljeće pozorišta u našem glavnom gradu.

Komponovanje “Derviša i smrt” dugo traje što je i očekivano obzirom na kompleksnost samog romana, šta se može očekivati kada ova opera konačno ugleda svijetlost dana?

Biće to da kažem djelo koje će imati dosta(najviše ) mog muzičkog stila, od ilahija i kasida, preko sevdalnike i svega onogo što je obavezno u operi da bi bila u svijetu priznata i prihvaćena. Klasična muzika sa muzikom našeg podneblja, u planu sam u jednom dijelu opere koja će predstavljati najpoznatiji dijalog ovog romana ubaciti i novosti u muzici iz muzičkog pravca čije je začetnik Filip Glas (Philip Glass), a koji se bazira na repetitvnom ponavljaju tzv.minimalne muzike, što će nadam se izazvati poželjnu reakciju kod publike. Muzika je najbolja poruka koja se pošalje bez izgovorene riječi i biće toga dosta u ovom dijelu kojeg pažljivo stvaramo.

Šta je najteže u stvaranju opere “Derviš i smrt”?

Bosanski kompozitor opera, akademik Asim Horozić u posjeti rodbini u Zvorniku najavio novu operu "Derviš i smrt"

Meni je najteže načekati ovog našeg Zvorničanina u Tuzli Nijaza Alispahića da svoju dramatizaciju prilagodi operi (uz osmijeh). Ukoliko bi postojeću dramatizaciju prilagodili operi, onda bi glavni lik u operi dva sata bez prekida pjevao i ne bi uopšte silazio sa pozornice što je nemoguće, ali tako je jer kao što je poznat roman Derviš i smrt pisan u prvom licu. Niko to bolje za operu neće prilagoditi i uraditi od Alispahića, ali dugo mi je ovo čekanje jer trebamo finalizirati i sve pripremiti za 2021.godinu, a što će sa ovim djelom za čas doći i dvije godine kao dlanom od dlan proći. Vjerujem da će Alispahić sve nas pozitivno iznenaditi, kao što je to i ranije činio, ali evo ukoliko mu neko ovo pročita što mi danas razgovaramo nek mu prenese da ga Asim očekuje sa nestrpljenjem.

Šta očekivati 2021.godine nakon planirane premijere “Derviš i smrt”?

Nadam se da ću to živ dočekati i da eventualne promjene vlasti neće dirati i petljati u ovo veliko djelo koje komponuje čitav tim ljudi uz neizmjernu podršku Izudina Bajrovića direktora Narodnog pozorišta u Sarajevu. Očekivati je da će nova generacija mojih nekadašnjih studenata, a danas ozbiljnih kulturnih radnika, menadžera i producenata ovu operu još bolje promovisati i učiniti je bosanskim brendom prepoznatljivim u svijetu. Opera Hasanaginca je prevedena na turski jezik i to na inicijativu iz Turske. Ukoliko se malo više poradi na marketingu ubijeđen sam da će se Derviš i smrt prevoditi na više stranih jezika, a samim tim nas predstaviti u svijetu boljim nego što trenutno jesmo.

Za kraj?

Drago mi je da muzička škola u Zvorniku nosi ime po mom profesoru Vojini Komadini, Drina, jezero, tvrđava inspiracija je svakom umjetniku. Volio bih da ljudi u BiH malo više prate kulturu, muziku i druga umjetnička djela koja se na ovim prostoru stvaraju, siguran sam da bi bili mnogo sretniji i zadovoljniji nego prateći šta ko od političara govori. Ovim smo završili više nego prijatan intervju sa Asimom Horozićem koji zbog bolesti s kojom se bori, brzo zamara, ali je razgovor potrajao više od sat vremena i nakon završenog intervjua.

asim i nijaz

Horozić i Alispahić u prvoj najavi opere “Derviš i smrt” 2017.godine

Za Asima Horozića može se u najkraćem reći da je rođen u Tuzli, u kojoj završava osnovnu i srednju glazbenu školu. S osam godina počeo je učiti svirati harmoniku. Prve je skladbe pisao za svoj školski orkestar čiji je bio član. U klasi Vojina Komadine diplomirao je kompoziciju na Muzičkoj akademiji u Sarajevu. Poslije studija vratio se u Tuzlu. Dugo vremena radio je kao redovni profesor na Filozofskom fakultetu, odsjek za razrednu nastavu, na predmetu Muzička kultura. Radio je i u Srednjoj glazbenoj školi kao nastavnik klavira, sviranje zborskih partitura, solfeggia, harmonijske analize, poznavanja glazbala, glazbenih oblika i glazbenog folklora. Od 2005. radi na Muzičkoj akademiji u Sarajevu kao docent za kompoziciju. Autor je mnogoborjnih udžbenika za srednje muzičke škole Harmonija 2 i Harmonija 3.

Jedan je od najplodnijih skladatelja u BiH. Često poseže za bh. folklornim izvorima. Skladao je operu Hasanaginica i operu za djecu Aska i Vuk, historijsko-junačku opera “Zmaj od Bosne”, još uvijek je u procesu sklapanja opere “Derviš i smrt”, prema istoimenom romanu Meše Selimovića.

Koncertna djela za klarinet i orkestar “Kapija. Koncert za klavir i orkestar u e molu, za tri flautue i orkestar,( 1. za veliku flautu,2.stav za Alt flautu i 3. Za flautu i Piccoli flautu. Jednostavačni koncert ” Srcem iz njedara” za flautu i orkestar, koncertni stav za dvije flaute i orkestar,violinski trostsvačni koncert,koncert za”Violončelo i orkestar”, za simfonijski orkestar, uvertire za simfonijski orkestar, za sopran, zbor i orkestar, za sopran, recitatora i orkestar, za flautu i klarinet, za dvije flaute, za flautu, klarinet i basklarinet, za dvije flaute i klarinet, za flautu, violinu i klavir br.1 i 2, za flautu, klarinet, violinu i klavir, za komorni orkestar, sonatu za klavir i dr. Horozićeva trostavna Sonata za klavir iz 1980. završava rondom u istarskoj ljestvici. Sklada glazbu za pozorište, harmonizira i aranžira sevdalinke, ilahije i kaside i obrađuje tradicionalne bh. pjesme za dvoglasne dječje zborove.

Trenutno piše solo pjesme na izvorne tekstove bosanskih sevdalinki.

Želja mu je napisati 100 solo pjesama a do sada je uskladio preko 15 solo pjesme, nazvane “Nove sevdalinke”.

(Zvornicki.ba)

Podijelite nas :