Šta će donijeti novi ugovor o TV pravima i imenu Premijer lige: Klubovima opet samo mrvice?

0

1Nova sezona Premijer lige Bosne i Hercegovine trebala bi početi prvog augusta, a još uvijek nije poznato ko će polagati prava na ime takmičenja, ali ni ko će biti vlasnik TV prava.


20200617_004629
Do sada je to bio BH Telecom koji je 2017. godine potpisao ugovor s Nogometnim savezom Bosne i Hercegovine, a on ističe 30. juna i Nogometni savez BiH sada ima zadatak da pronađe novog partnera ili da produži ugovor sa starim.

“Ugovor između BH Telecoma i Nogometnog saveza Bosne i Hercegovine iznosi 5,05 miliona maraka (bez PDV-a) i odnosi se na nastupe reprezentativnih selekcija BiH (A i U-21) za razdoblje 2018.-2020. godine i BH Telecom Premijer lige BiH za sezone 2017/2018, 2018/2019. i 2019/2020.”, saopćeno je u julu 2017. godine.

Prema ovom ugovoru koji je NS BiH sklopio s BH Telecomom klubovima je deklarativno pripalo po otprilike 60.000 KM godišnje, koliko savez procjenjuje da koštaju kotizacije za sudije i troškovi utakmica, a koje u ime klubova snosi NS BiH. Iz navedenog je jasno da klubovi imaju vrlo malo koristi od ovakvog angažmana, iako su klubovi ti koji proizvode kompletnu vrijednost takmičenja.

Posljedično, kompletnim novčanim tokom ugovora raspolaže savez, kupac prava ipak ima benefit od relativno gledanog TV sadržaja, (neovisno o pokrivenosti i reacha), a klubovi koji stvaraju sadržaj jedva preživljavaju, opterećeni najvišim stopama oporezivanja, možda i u cijelom svijetu, a bez mogućnosti da realizuju prihode koji čine najveću stavku prihoda u gotovo svim ligama Evrope. Paralelu s poljskim primjerom naveli smo dole.

NS BiH: Učiniti prijenose dostupnim svima
Iz NS BiH kažu kako je situacija sada mnogo teža zbog pandemije koronavirusa, ali su sedam dana prije isteka roka na zvaničnoj stranici objavili javni poziv za zaključivanje sponzorskog angažmana. Čini se kako su u NSBiH zadovoljni prethodnim ugovorom i žele ponovo sklopiti ugovor pod istim uvjetima kada je u pitanju opseg sponzorstva (reprezentativne selekcije i Premijer liga) i dužina trajanja (tri sezone).

“Ne znamo da li će se mijenjati novčani iznos. NS BiH je raspisao poziv svim zainteresovanim da na adresu Nogometnog saveza dostave pismo namjere, kako bi se ugovor mogao produžiti na određeni vremenski period. Naravno, pod uvjetima koji budu propisani. To će biti vjerovatno uskoro, na Izvršnom odboru, i cijela procedura će biti javna i transparentna. Mi ćemo poslati poziv svim zainteresovanim, tako da nema dileme, mi idemo i tražimo najbolje i za ligu i za klubove. Kako će se dijeliti taj kolač ne znamo, jer ne znamo ni veličinu tog nekog budućeg ugovora. Pokušavamo pronaći najbolji model. Da ne bi pričali napamet iz klubova, teška je borba pred nama. Sve poslije korone je porozno i teško je sve to kvalitetno završiti i da sve bude kako treba, ali tražimo način i rješenje i vjerujemo da ćemo uspjeti”, rekao je generalni sekreter NS BiH – Adnan Džemidžić.

Generalni sekretar krovne kuće bh. nogometa kaže kako će NS BiH morati pronaći način za kompenzaciju s dosadašnjim sponzorom zbog toga što se nije odigralo 11 kola u Premijer ligi BiH nakon prekida zbog koronavirusa.

“Mi ćemo i ovo što nije bilo utakmica sada morati na neki način iskompenzirati s dosadašnjim sponzorom. To sve ostavlja nam jedan veliki prostor koji moramo popuniti u narednom periodu”, istaknuo je Džemidžić.

Ljubitelji nogometa u Bosni i Hercegovini nadaju se kako će utakmice Premijer lige BiH, prije svega derbiji naših najvećih klubova, biti dostupnije gledateljima. Ruku na srce, Premijer liga Bosne i Hercegovine “moli” za promociju, a derbiji Sarajeva i Željezničara, kao i dueli Veleža i Zrinjskog, ili mostarskih i sarajevskih klubova u direktnom prijenosu putem javnih emitera ili na TV kanalima, koji su dostupni na svim operaterima, sigurno bi pomogli i približili bh. klupski nogomet čitavoj populaciji.

“Tražimo najbolje rješenje, da budemo konkretni do kraja, pokušat ćemo da bude u prijenosu svih šest utakmica. Ja znam da su derbiji najgledaniji, da se Sarajevo, Željezničar i Zrinjski najviše traže i da su to najinteresantnije utakmice. Želimo da to bude dostupno gledaocima na teritoriji čitave BiH. Tražit ćemo i model da nam taj budući spoznor garantuje zastupljenost gledanja utakmica na cijeloj teritoriji BiH. Dakle, ne u nekom zatvorenom sistemu, nego da bude putem ustupanja, prodaje… Tražit ćemo da sve to što se bude proizvodilo bude dostupno na teritoriji cijele BiH”, rekao je Džemidžić.

Sve polazi iz kuće
Neprimjereno je porediti se s Poljacima po bilo čemu, samim tim i po nogometu, iako su naši predstavnici u prvoj kvalifikacionoj utakmici Lige prvaka igrali i protiv prvaka Poljske, ali sigurno je da možemo “prepisati” od njih. Naime, Poljaci su TV prava za dvije sezone Ekstraklase prodali za nevjerovatnih 116 miliona eura. Najvažnije od svega, Poljaci su TV prava prodali privatnom medijskom gigantu Canal+, ali i državnoj televiziji TVP. Razlog: Želja da se klupski nogomet popularizuje na kanalu koji je dostupan u čitavoj državi. No, nije samo bitno to što je organizator takmičenja dobio. Još je bitnije da su poljski klubovi dobili većinu tog iznosa od 116 miliona eura kroz određeni period, što će omogućiti stabilnost i napredak u daljnjim takmičenjima i samim tim će i Ekstraklasa postati još jača.

Svjesni smo svi da novca nema, ni približno kao u Poljskoj, ali ideja i načina na koje se može promovisati liga s ovim što imamo, posebno u nedostaku novca, ne bi trebalo nedostajati. Na poljskih 116 miliona eura nama treba 116 miliona ideja. Ideje bi trebale da se rađaju i realizuju u zgradi NS BiH s mnogo više napora i dinamike nego do sada, jer domaći i klupski nogomet je osnova i temelj svega, pa tako i nekog novog Mundijala. A nije samo ni pitanje ideja. Pitanje je i transparentnosti i jasno definisanih procedura u koje se svi kunu, a kada se praktično testira, jasno je da je sve postavljeno dosta krivo.

Ukoliko stvari ostanu postavljene na ovaj način, politika će i dalje biti duboko upletena u sport, klubovi neće moći napraviti iskorak, prvenstveno na evropskoj sceni, jer jednostavno nisu konkurentni, a privatni interesi ulaganja u sport ostat će na nivou sporadičnih entuzijasta, s iznimikom FK Sarajevo koji je, ipak, privukao ozbiljnog investitora za naše uslove.

Kvalitetnija i bolja liga znači i kvalitetniju i bolju reprezentaciju, a tome, valjda, svi težimo. To nije posao za jednog čovjeka, ni za jednu instituciju, ali bi napori i bespoštedna odricanja iz ljubavi prema nogometu i za dobro nogometa trebali krenuti iz Bulevara Meše Selimovića, tačnije iz zgrade u ovoj ulici koja se nalazi na broju 95. Tu se, naime, nalazi krovna kuća bh. nogometa, a u kući i oko kuće je uvijek puno posla kojem, da bi nama bilo lijepo, uvijek treba pristupiti s mnogo ljubavi, pažnje i odgovornosti, jer – “sve polazi iz kuće”.
(Klix)