Jeste li znali da se poboljšanjem postupka paljenja hladnog dizelskog motora može olakšati paljenje i produžiti vijek vitalnih sklopova motora? To će lako shvatiti oni koji su hladnog dizelaša palili poput benzinca.
Naime, dizelski motor, za razliku od benzinskog, nema svjećice za paljenje, a gorivo se pali nakon ubrizgavanja u vrući zrak (zagrijava se visokim komprimiranjem tokom drugog takta). No, kod niskih temperatura hladne stijenke cilindara i komore za izgaranje ohlade ugrijani zrak, pa je paljenje otežano. To je razlog zbog čega su dizelski motori opremljeni elektrootpornim grijačima, po jednim u svakoj komori za izgaranje.
Ugrađeni su neposredno u blizini brizgaljke te se time omogućava, odnosno olakšava paljenje. Zbog toga je postupak paljenja dizelaša drugačiji. Nakon što se uključi kontakt, upali se žuti simbol grijača, koji, kad su temperature niže od +4 Celzijeva stepena (kod nekih motora kad su niže od nule), pokazuje da je uključen grijač. On se pritom, na vrhu, zagrijava na temperaturu crvenog usijanja (850 do 1200 stepeni Celzijevih).
Kad se, nakon nekoliko sekundi lampica ugasi, a trajanje uključenosti ovisi o okolnoj temperaturi, treba dodatno zakrenuti kontaktnim ključem i upaliti motor. Ako se na niskim temperaturama primjeni postupak paljenja kao kod benzinca (bez čekanja na gašenje lampice), motor ne može upaliti, ili upali nakon dugog verglanja. A kada i upali, to se događa uz snažan udar i trešnju.
Tada nastaje veliko dinamičko opterećenje na sve pokretne dijelove motora, posebno na zupčasti remen, odnosno lanac, klipni mehanizam i zamašnjak podijeljene mase. Upravo trajnost tog sklopa je rak-rana mnogih novih dizelaša. Uključivanjem grijača osigurava se paljenje, ali se ne može izbjeći snažan udar (dinamičko opterećenje u trenutku paljenja). Kod dizelskih motora koji se pale ključem, kakvih je 99 posto u prometu (kod novih s paljenjem gumbom to nije moguće) moguće je napraviti paljenje u tri koraka, čime se znatno olakšava paljenje i smanjuju sve negativne pojave povezane s tim
Paljenje u koracima: Umetnite i zakrenite kontaktni ključ dok se ne upali žuta lampica grijača, čekajte dok se ne ugasi i potom vratite ključ u početni položaj, ponovno zakrenite kontaktni ključ dok se ne upali žuta lampica grijača, čekajte dok se ne ugasi i potom ključ vratite u početni položaj. Ponovite prethodni postupak, ali nakon što se ugasi lampica grijača, zakrenite kontaktni ključ do kraja i pokrenite elektropokretač. Motor će tada, i na vrlo niskim temperaturama, upaliti lako i ‘meko’, bez većeg udara. (autoportal.hr)
preuzeto sa tuzlanski.ba