Ako je vidljivost smanjena, a put klizav, velika je šansa da će vas vozač iza kasno videti, a uz to će mu i zaustavni put biti duži…
Zadnja svetla za maglu su, čini se, deo automobila na koga vozači ponajmanje obraćaju pažnju. Činjenica je, takođe, i da iz veliki broj starijih automobila uopšte i nema.

Sajt Polovni automobili pozabavio se odgovorom na pitanja da li su zadnja svetla za maglu obavezna i smeju li da se koriste kada nema magle?

Da li svi automobili obavezno moraju da imaju zadnja svetla za maglu?

Ne moraju svi – ali obavezno moraju da ih imaju automobili prvi put registrovani u Srbiji nakon 1. marta 2011. godine. Zadnja svetla za maglu mogu biti izvedena kao jedno ili kao dva svetla.

Takođe, zadnje svetlo za maglu mora biti povezano tako da se može uključiti samo ako su uključena poziciona svetla i “bar jedno svetlo za osvetljavanje puta” (tako je definisano u Zakonu).

Da li zadnje svetlo za maglu mora da se koristi kada ima magle?

Po Zakonu ne mora – koliko god to delovalo nelogično. U Zakonu o bezbednosti saobraćaja, u Članu 79, Stav 1, piše sledeće:

“Za vreme magle, na motornom vozilu moraju da budu uključena kratka svetla, odnosno svetla za maglu ili obe vrste svetala.”

Dakle – ne piše ništa o obaveznom korišćenju zadnjih svetala za maglu. Takođe, pošto ne postoji ni kazna za nekorišćenje zadnjeg svetla za maglu, to znači da po zakonu po magli ne morate da koristite zadnja svetla za maglu.

Apelujemo na zdrav razum!

Uprkost tome što nije obavezno – apelujemo na vaš zdrav razum – da koristite i prednja i zadnja svetla za maglu u uslovima smanjene vidljivosti.

U takvim uslovima obično je i put klizav, pa vozač iza vas ne samo što će vas kasno videti, nego će mu i put kočenja biti duži, što znači da postoji znatno veća šansa da vas udari. A zatim može da naleti treći auto, četvrti, kamion, šleper…

Da li zadnje svetlo za maglu sme da se koristi kada nema magle?

Ne sme! U Članu 79, Stav 2, piše sledeće:

“Zadnje svetlo za maglu upotrebljava se samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti.”

Dakle, ako nema magle i generalno kada ne vozite u uslovima smanjene vidljivosti, ne smete da koristite zadnje svetlo za maglu. U suprotnom, možete da dobijete kaznu od 3.000 dinara.

Poseban problem predstavlja to što veliki broj vozača uopšte ne zna da postoje zadnja svetla za maglu, gde se pale, da bi trebalo da se koriste kada je magla ili je slaba vidljivost…

Ako spadate u tu grupu vozača, savetujemo da potražite gde se pale svetla za maglu – pročitajte u uputstvu za auto, pitajte nekog iskusnijeg vozača, itd.

Kada upalite zadnja svetla za maglu – na instrument tabli će se upaliti odgovarajuća lampica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *