Cijene goriva u Bosni i Hercegovini konstantno se povećavaju, a time i prihodi po osnovu akciza i putarina na naftu i naftne derivate.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje, u prvih pet mjeseci ove godine prikupljeno je 201,6 miliona KM akciza i 247,8 miliona putarina na naftu i naftne derivate.
Provjerili smo, koliko nameta uzima država, kako inspekcija kontroliše cijene?
Ako odete na benzinsku pumpu i kupite dizela za 100 KM, državi dajete 38 maraka.
U federalnom Udruženja distributera nafte i naftnih derivata kažu da su u strukturi cijene akcize i putarine fiksne, a da je PDV promjenjiv i da se povećao za 20 feninga u odnosu na ranije cijene.
“Cijene bi u ovom trenutku trebalo nešto smiriti, ali do značajnijeg pada cijena može doći eventualno izmjenom u poreskoj strukturi cijene. Onaj ko ima maržu veću od 25 feninga, neka mu zatvore pumpu”, kaže Milenko Bošković, predsjednik Udruženja distributera nafte FBiH.
Problem je što se prikupljene akcize i putarine ne troše namjenski, već za realizaciju različitih budžetskih potreba, uključujući i politički populizam u izbornoj godini, smatra ekonomski analitičar Admir Čavalić.
“Niz fiskalnih i parafiskalnih nameta u BiH nema jasno definisanu zakonsku namjenu što znači da ulazi u budžet i troši se na način kako se troši, obično za stabilizaciju budzeta”, navodi Čavalić.
Predsjednica Udruženja građana “Don” kaže da oni koji donose odluke o nametima očigledno nije briga za građane koji pune budžetske kase.
Nedopustivo je, smatra, da građani nemaju uvid gdje završavaju milioni prikupljeni kupovinom goriva.
“Rekordno imamo najniže plate što se tiče realnog sektora, 325 eura. Sramota je da pričamo da po istoj cijeni plaćamo gorivo kao negdje u Evropi”, kaže Murisa Marić, , predsjednica Udruženja građana “Don” iz Prijedora.
U Federalnoj Upravi za inspekcijske poslove dostavili su zbirne podatke o inspekcijskim kontrolama cijena goriva i osnovnih životnih namirnica. U prvoj polovini godine izrečene su kazne u iznosu od 518.700 maraka.
U Inspektoratu Republike Srpske saopštili su da su pojedini distributeri nafte zaračunavali marže i za 30 feninga veće od dozvoljenih 25 feninga.