Problemi prezaduženosti i otplate kredita te naplata dugova od žiranata najčešći su razlozi zbog kojih se Zvorničani obraćaju kancelariji za besplatnu finansijsku pomoć u Gradskoj upravi.

Besplatno finansijsko savetovanje u Zvorniku zatražile 63 osobe najteže pomoći žirantima

Pomoć pravnika u otplati kredita potražio je Branislav Petrović iz Karakaja kod Zvornika.




– Problem je bio oko isplate kamata zbog kašnjenja u plaćanju rata. Dobio sam savet kako da pristupim problemu, odnosno na koji način da nastupim u banci. Nakon što su saslušali moje argumente problem je rešen i nisam imao dodatnih plaćanja. Mnogi korisnici kredita i ne znaju za svoja prava u tim slučajevima, pa je postojanje ovakve kancelarije, sa besplatnim savetima, neophodno u svim zajednicama u RS – rekao je Petrović.

U gradskoj upravi Zvornik navode da su od početka godine imali 63 zahteva za pomoć od kojih je 70 odsto pozitivno rešeno, ali je najmanji procenat uspešno rešenih slučajeva kod žiranata.

– Mnogo je korisnika koji dolaze samo po savete, pa se njihovi slučajevi ne evidentiraju. Najbolji procenat uspešnosti imamo u slučajevima otplate kredite, reprograma i drugih zahteva, a najmanji kod žiranata – rekla je Slađana Tijanić, samostalni stručni savetnik za građanska pitanja u Gradskoj upravi u Zvorniku.

Dodaje da su različiti slučajevi u kojima se nalazi njihovi klijenti.




– U jednom slučaju klijentu je nakon isplate pretposlednje rate saopšteno u banci da je njegovo kreditno zaduženje završeno, a nakon godinu dana došla mu je tužba po kojoj je klijent optužen za jednu ratu, kamatu i druge troškove banke. Sastavili smo opomenu banci pred tužbu u kojoj smo predočili situaciju, nakon čega su oni povukli svoja dugovanja koja su nametali klijentu – navela je ona. Ističe da su u drugim slučajevima imali uspeha kod banaka.

Besplatno finansijsko savetovanje u Zvorniku zatražile 63 osobe najteže pomoći žirantima

– Jednom klijentu je banka htela da naplati po 5 KM mesečno za obaveštenja koja mu je navodno slala o njegovim dugovanjima. Klijent je samo dobio listing dugovanja, a mi smo potom od banke tražili dokaze da su ih zaista mesečno dostavljali nakon čega su odustali od tih potraživanja – navela je Tijanićeva.

Prema njenim rečima, najveća greška kod ljudi koji imaju više kredita je da odustaju od isplata manjih kredita kad ostanu bez posla ili im propadne biznis.

– Imali smo čoveka koji je imao pet kredita i kada nije mogao plaćati najveći iznos odustao je od ostalih. To nikako ne treba raditi jer sud jednako gleda na iznos duga od 1.000 i 50.000 KM. Sud će doneti odluku o zapleni ili namirenju duga pa će ljudima lako oduzeti, recimo, automobil i naplatiti manji iznos, a veći mnogo teže. Uostalom, kamate idu isto i na manje iznose što kasnije samo usložnjava proces eventualne otplate duga – ispričala nam je Tijanićeva.

Ističe da je najveći iznos kredita oko koga su imali potrebu finansijskog savetovanja bio 50.000 KM. Ona kaže da je najveći problem kod pomoći žirantima.

– Oni su uglavnom potpisivali kredite kao solidarni žiranti, što znači da su istom rangu kao i onaj ko je podigao kredit. U slučajevima gde su oni, takozvani, supsidijarni žiranti imamo dobre rezultate. U tim slučajevima predviđen je svaki vid naplate duga od korisnika kredita, odnosno ili od plate ili prodajom njegovih nekretnina, pa se tek onda ide u naplatu od žiranata – kaže Tijanićeva.

Potpisivanje sporazuma

Slađana Tijanić napominje da se u slučajevima kad klijentima dospe ceo dug na naplatu savetuje potpisivanje sporazuma, nakon koga on sa bankom lično dogovara dinamiku isplate i tako ne dođe do tužbe, ako poštuje postignuti sporazum. U saradnji sa Udruženjem „U plusu”, kancelarija za besplatnu finansijsku pomoć funkcioniše u Zvorniku od 2014. godine, od kada je obrađeno preko 200 zahteva građana.

(Blic.rs)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *