U pet neobilježenih službenih vozila MUP-a RS novije generacije i različitih marki tokom avgusta biće završena ugradnja kompletne opreme mobilnih radara, kao i obuka policijskih službenika, koji će se naći na putevima Republike Srpske i kontrolisati učesnike u saobraćaju.
U MUP-u RS za “Nezavisne” kažu da je nabavljeno deset mobilnih radara, ali da će tokom avgusta biti završena ugradnja u pet vozila.
“Ugovorom o nabavci opreme za unapređenje bezbjednosti saobraćaja, primjenom savremenih tehnologija za evidentiranje, prenos i obradu podataka o prekršajima, među kojima i deset mobilnih radara marke Ekin IN-CAR PATROL, obezbijeđena je nabavka ove opreme koja je Ministarstvu isporučena početkom ove godine, a koja je trenutno u fazi ugradnje u službena vozila”, istakli su u MUP-u.
Kako kažu, u pitanju su savremeni uređaji koji imaju mogućnost da mjere brzinu kretanja vozila u dolaznom i odlaznom smjeru, odnosno brzinu vozila sa kojima se mimoilaze i brzinu vozila iza kojih se kreću u istom smjeru, a sve to u širini do pet saobraćajnih traka istovremeno.
“Radarski uređaj koristi 3D radarsku ‘tracking’ antenu, kao i odgovarajuće kamere za detektovanje registarskih tablica i prekršaja te ima mogućnost rada u dva moda, u mirovanju i pokretu. Svaki prekršaj evidentira se fotografijom i videom”, rekli su u MUP-u RS za “Nezavisne”.
Dodali su da je cijena jednog mobilnog radara pomenute marke 80.000 KM bez PDV-a.
Milenko Jaćimović, član Savjeta za bezbjednost saobraćaja grada Banjaluka, rekao je da podržava sve mjere koje MUP RS uvodi u domenu stacionarnih ili mobilnih radarskih sistema.
“U svakom slučaju, ova nova ulaganja u presretače ne treba da se pretvore samo u represivne mjere, bez preventivnih mjera. Mi predlažemo da se za ove presretače, ukoliko želimo pravi efekat, a ne samo kažnjavanje i represiju, osmisli određeno informisanje o pojedinim trasama i terminima kada i kojom trasom ti presretači treba da patroliraju”, kaže Jaćimović.
Dodao je da bi time oni služili kao preventiva, a ne izričito samo da kažnjavaju vozače.
“Oni bi trebalo da doprinesu boljoj bezbjednosti na putevima, ali da se putem medija svaki dan ili u određenom periodu najave akcije ovih presretača i da vozači na to budu upozoreni. Time postižemo daleko bolji efekat nego da oni samo idu na evidentiranje, kažnjavanje i represivne mjere”, kaže Jaćimović.
Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja RS, kaže da je rezultat smanjenja broja poginulih na cestama svakako i rad uređaja za kontrolu brzine.
“Kontrolom brzine u vozilu u automatskom modu izbjegnut je rad gdje policajac zaustavlja učesnika u saobraćaju, što je dobro iz više razloga. Taj rad je neefikasan, jer je potrebno vrijeme dok se neko vozilo zaustavi, pa dok se napiše nalog, a za to vrijeme prođe na desetine vozila. Radari s automatskim modom, mobilni radari, presretači i tako dalje, oni jednostavno bilježe sva vozila koja su u prekršaju te će na taj način svi vozači u prekršaju biti i sankcionisani”, kaže Radović i dodaje da je na vozače takođe bitno djelovati i preventivno tokom raznih kampanja i slično.