Iako je trenutni prototip osmiÅ”ljen za upotrebu u vazduhoplovstvu, istraživaÄi vjeruju da bi se ova tehnologija u buduÄnosti mogla prilagoditi i kopnenim vozilima, ukljuÄujuÄi automobile. Ovim projektom, koji vodi profesor Jau Tang sa Univerziteta u Vuhanu, nauÄnici su stvorili alternativu tradicionalnim motorima, potpuno uklanjajuÄi potrebu za fosilnim gorivima i spremnicima energije. Umjesto toga, motor stvara plazmu ā jonizovano stanje vazduha koristeÄi mikrotalasnu energiju.
Proces se zasniva na komprimovanju atmosferskog vazduha koji se zatim izlaže mikrotalasima frekvencije 2,45 GHz, istoj kakva se koristi u kuÄnim mikrotalasnim peÄnicama. Taj postupak odvaja elektrone od atoma, stvarajuÄi plazmu koja generiÅ”e potisak. Sistem pri tome ne proizvodi nikakve emisije, dim niti hemijske nusproizvode.
U ranim laboratorijskim testovima, motor je uspio vertikalno da podigne ÄeliÄnu kuglu teÅ”ku jedan kilogram, dokazujuÄi da se plazma potisak može proizvesti bez sagorijevanja ili baterija. IstraživaÄi tvrde da bi nivo potiska u buduÄnosti mogao dostiÄi snagu manjih komercijalnih mlaznih motora. Iako je prototip za sada namijenjen avionima, njegova osnovna ideja mogla bi se primijeniti i u drugim vrstama prevoza, ukljuÄujuÄi automobile u buduÄnosti.
Plazma pogon prouÄava se veÄ decenijama, uglavnom u kontekstu svemirskih letjelica. Ono Å”to ovaj sistem Äini jedinstvenim jeste Äinjenica da koristi zemaljsku atmosferu kao pogonski medijum. KljuÄna inovacija leži u sposobnosti stvaranja potiska pri normalnom atmosferskom pritisku pomoÄu mikrotalasne jonizacije, Å”to do sada nije bilo moguÄe. PoÅ”to ne koristi hemijsko gorivo niti baterije, sistem se izdvaja kao potpuno bezemisiono rjeÅ”enje za buduÄi transport.
Trenutno su vodoniÄne gorivne Äelije i baterijski elektriÄni sistemi vodeÄe alternative motorima sa unutraÅ”njim sagorijevanjem, ali obje tehnologije imaju ograniÄenja. Vodonik zahtijeva složenu infrastrukturu za skladiÅ”tenje, dok baterije poveÄavaju težinu vozila i ograniÄavaju domet, naroÄito u vazduhoplovstvu i teÅ”kom transportu.
Plazma motor koji ne zahtijeva ni jedno ni drugo mogao bi predstavljati treÄi put ka Äistom pogonu, prevazilazeÄi nedostatke postojeÄih zelenih tehnologija. Uprkos obeÄavajuÄim rezultatima, ova tehnologija se joÅ” uvijek nalazi u eksperimentalnoj fazi. Trenutni model zahtijeva neprekidno napajanje mikrotalasnom energijom visokog napona, Å”to predstavlja izazov u pogledu skalabilnosti, posebno za veÄe avione ili vozila. IstraživaÄi priznaju da je potrebno joÅ” mnogo razvoja prije nego Å”to tehnologija postane komercijalno primjenjiva, ali smatraju ovaj napredak važnim korakom ka praktiÄnim motorima bez emisija, koji bi jednog dana mogli promijeniti naÄin na koji svijet proizvodi i koristi energiju, prenosiĀ Telegraf.












