Reklamni prostor
NajnovijeNAUKA

Kina razvila motor koji ne koristi ni gorivo, niti bateriju?

×

Kina razvila motor koji ne koristi ni gorivo, niti bateriju?

Share this article

Kineski naučnici razvili su plazma pogonski sistem koji funkcioniŔe bez potrebe za gorivom ili baterijom, Ŕto predstavlja revolucionaran iskorak u oblasti čiste energije.

Ilustracija

Iako je trenutni prototip osmiÅ”ljen za upotrebu u vazduhoplovstvu, istraživači vjeruju da bi se ova tehnologija u budućnosti mogla prilagoditi i kopnenim vozilima, uključujući automobile. Ovim projektom, koji vodi profesor Jau Tang sa Univerziteta u Vuhanu, naučnici su stvorili alternativu tradicionalnim motorima, potpuno uklanjajući potrebu za fosilnim gorivima i spremnicima energije. Umjesto toga, motor stvara plazmu – jonizovano stanje vazduha koristeći mikrotalasnu energiju.

Proces se zasniva na komprimovanju atmosferskog vazduha koji se zatim izlaže mikrotalasima frekvencije 2,45 GHz, istoj kakva se koristi u kućnim mikrotalasnim pećnicama. Taj postupak odvaja elektrone od atoma, stvarajući plazmu koja generiÅ”e potisak. Sistem pri tome ne proizvodi nikakve emisije, dim niti hemijske nusproizvode.

Reklamni sadržaj
Kraj reklamnog sadržaja

U ranim laboratorijskim testovima, motor je uspio vertikalno da podigne čeličnu kuglu teÅ”ku jedan kilogram, dokazujući da se plazma potisak može proizvesti bez sagorijevanja ili baterija. Istraživači tvrde da bi nivo potiska u budućnosti mogao dostići snagu manjih komercijalnih mlaznih motora. Iako je prototip za sada namijenjen avionima, njegova osnovna ideja mogla bi se primijeniti i u drugim vrstama prevoza, uključujući automobile u budućnosti.

Plazma pogon proučava se već decenijama, uglavnom u kontekstu svemirskih letjelica. Ono Å”to ovaj sistem čini jedinstvenim jeste činjenica da koristi zemaljsku atmosferu kao pogonski medijum. Ključna inovacija leži u sposobnosti stvaranja potiska pri normalnom atmosferskom pritisku pomoću mikrotalasne jonizacije, Å”to do sada nije bilo moguće. PoÅ”to ne koristi hemijsko gorivo niti baterije, sistem se izdvaja kao potpuno bezemisiono rjeÅ”enje za budući transport.

Trenutno su vodonične gorivne ćelije i baterijski električni sistemi vodeće alternative motorima sa unutraÅ”njim sagorijevanjem, ali obje tehnologije imaju ograničenja. Vodonik zahtijeva složenu infrastrukturu za skladiÅ”tenje, dok baterije povećavaju težinu vozila i ograničavaju domet, naročito u vazduhoplovstvu i teÅ”kom transportu.

Plazma motor koji ne zahtijeva ni jedno ni drugo mogao bi predstavljati treći put ka čistom pogonu, prevazilazeći nedostatke postojećih zelenih tehnologija. Uprkos obećavajućim rezultatima, ova tehnologija se joÅ” uvijek nalazi u eksperimentalnoj fazi. Trenutni model zahtijeva neprekidno napajanje mikrotalasnom energijom visokog napona, Å”to predstavlja izazov u pogledu skalabilnosti, posebno za veće avione ili vozila. Istraživači priznaju da je potrebno joÅ” mnogo razvoja prije nego Å”to tehnologija postane komercijalno primjenjiva, ali smatraju ovaj napredak važnim korakom ka praktičnim motorima bez emisija, koji bi jednog dana mogli promijeniti način na koji svijet proizvodi i koristi energiju, prenosiĀ Telegraf.

Example 300250

Odgovori