Zeolit sa oznakom zvorničke kompanije „Alumina“ prisutan je na pet kontinenata, na tržištu više od dvadeset zemalja. Proizvod koji ima primjenu u raznim industrijama i po kome je ova fabrika postala prepoznatljiva na poslovnoj mapi, našao je svoje kupce na tržištu Evrope, Azije, Afrike, Amerike i Kine.
Pored deterdžentskog zeolita koji se u našoj fabrici proizvodi 37 godina, u posljednjih nekoliko godina osvojena je proizvodnja nekoliko novih vrsta zeolita koji svoju primjenu imaju u oblasti proizvodnje molekulskih sita.
Direktor sektora Alusil Milan Milić kaže da su proširenju proizvodnog programa prethodile značajne investicione aktivnosti.
– Menadžment kompanije je prepoznao da je ova sfera proizvodnje jedna od sigurnijih trasa za budućnost fabrike. U alumosilikatnoj oblasti, zapravo, postoji mogućnost velikog spektra proizvoda. Mi smo za relativno kratak period, zahvaljujući znanju i pameti naših kadrova, uz svesrdnu podršku rukovodstva kompanije, te saradnju s poznatim i renomiranim poslovnim partnerima, došli do reprezentativne palete proizvoda sa tendencijom daljeg razvoja – ističe Milić, dodajući da je u posljednjih deset godina u sektoru Alusil uloženo više miliona maraka.
– Zahvaljujući investicionim ulaganjima, sa službom Razvoja, Tehničkim biroom i drugim tehničkim službama, te u saradnji sa Proizvodnjom, uspjeli smo osvojiti i komercijalizovati devet novih vrsta visoko profitabilnih zeolita sa očekivanom prodajom u 2020. godini od 43.250 tona – kazuje Milić.
■Kakav je kvalitet zeolita koji se proizvodi u „Alumini“?
– Naša fabrika je među vodećim proizvođačima zeolita u Evropi. Da bi osvojili toliki broj kupaca, pored konkurentske cijene, bez sumnje, važan element je i kvalitet zeolita sa kojim smo se nametnuli na inostranom tržištu. U 2020. godini nismo imali nijednu reklamaciju, što je i najbolja potvrda kvaliteta naših proizvoda. Uz to, poslovni svijet dosta pažnje posvećuje ekologiji, a zeolit iz „Alumine“ je potpuno ekološki čist proizvod.
■Kako se odvija proizvodnja silika gela?
Kao što je poznato, kompanija „Alumina“ je 2017. godine izgradila pogon za proizvodnju silika gela i specijalnih zeolita. U početku, razumljivo, bilo je određenih teškoća, ali smo, moram da naglasim, uz veliko razumijevanje menadžmenta „Alumine“, te veliku pomoć stručnih i tehničkih službi, uspjeli osvojiti dobar kvalitet i kapacitet. Podsjećam da je projektovani kapacitet proizvodnje silika gela 800 tona godišnje. U posljednja tri mjeseca uspjeli smo izaći na projektovani kapacitet na mjesečnom nivou. Ukupna prodaja u tekućoj godini biće 560 tona.
■Kakva je situacija na pogonu Vodeno staklo?
– Sa razvojem novih proizvoda nametnula se potreba i za proširenjem kapaciteta u proizvodnji vodenog staka, tako da sada proizvodimo više tipova ovog proizvoda. Zahvaljujući sektoru Marketinga i službi Prodaje, uspjeli smo povećati prodaju za 4.000 tona godišnje.
■Posljednjih godina, kako smo rekli, u sektoru Alusil, podjednakim intenzitetom, odvijaju se i investicione aktivnosti. U vašim proizvodnim halama stalno se nešto gradi i stvara „teren“ za nove proizvodne programe koji će donijeti nove vrijednosti?
– Dolaskom novog menadžmenta, nakon otvaranja stečaja u Fabrici glinice „Birač“, počinju intenzivna ulaganja i proširenje proizvodnog programa. U proteklom periodu, tačnije od 2013. godine, menadžment je u sektor Alusil, kao što sam rekao, uložio više miliona maraka. Zahvaljujući domaćim kadrovima, njihovom znanju i punoj posvećenosti na realizaciji projekata u našem sektoru, kao i ostvarenoj proizvodnji, uloženi kapital će se višestruko vratiti „Alumini“ kroz prodaju 13 visoko produktivnih proizvoda.
■Da bi bili u korak sa zahtjevima tržišta, neophodno je kontinuirano praćenje i prilagođavanje potrebama kupaca, te dizajnu novih proizvoda i kvalitetu kako bi se sačuvao postojeći trend. Da li možete da odgovorite zahtjevima kupaca, odnosno tržišta?
-Potvrda da smo u ovoj teškoj poslovnoj godini, u vrijeme pandemije virusa korona, uspjeli zadržati stare i osvojiti nove kupce, govori da imamo proizvode „svjetskog kvaliteta“!
■Kakva je situacija sa pogonskom spremnošću instalisanih postrojenja i opreme koja se nalazi u proizvodnim halama u sektoru Alusil?
– Kvalitet i kvantitet proizvoda zahtijeva dobru proizvodnu spremnost opreme, a mi to zahvaljujući službi Nabavke i tehničkom osoblju svakako imamo.
■Da li imate dovoljno skladišnog prostora?
– Skladišnog prostora nikad nije dosta, ali to i nije problem ako je kratko vrijeme između napakovanih i utovarenih količina proizvoda. Za to smo zahvalni dobro organizovanom sektoru Marketinga i službama zaduženim za logistiku.
■Da li postojeći broj zaposlenih može da odgovori svim zahtjevima i očekivanjima u sektoru Alusil?
– Organizaciona šema sektora Alusil projektovana je na 110 zaposlenih. Trenutno je radno angažovanih 96 radnika i u principu nikada nije bilo da nije utovaren kamion na vrijeme sa robom odgovarajućeg kvaliteta – kaže, na kraju razgovora, direktor sektora Alusil Milan Milić, naglašavajući da mu je bila čast i izazov čitav radni vijek raditi u ovoj fabrici, jer je, kako kaže, imao dobre saradnike i prijatelje.
(Bilten „Alumine“)