Zbog sve češće pojave problema u razvoju djece u današnjem vremenu, a što je izraženo i u Zvorniku, donosimo tekst Vesne Savić diplomiranog defektologa-logopeda zaposlene u Centru za zaštitu mentalnog zdravlja u Domu zdravlja Zvornik. Pažljivo pročitajte tekst i ukoliko zaključite da vaše dijete u nekim “segmentima” koji su na prvi pogled “mali”, kasni, potražite zvorničke logopede u Domu zdravlja kako bi na vrijeme otklonili nastali problem, što prije reagujete lakše je riješiti nastali problem. U nastavku tekst dipl.defektologa-logopeda Vesne Savić.

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

 

FOTO: Prikaz igre na tretmanu Vesne Savić, dipl. defektolog-logopeda  i Jelene Jakšić logopeda-pripravnika ( JZU Dom zdravlja Zvornik )

Danas kada su igrice i igraonice zamijenile igre i igrališta zamolila bih roditelje da se sjete starih igara i igrice zamijene njima.

Igra je najprirodnija aktivnost djeteta i utiče na kompletan rast i razvoj. Kroz igru dijete podstiče razvoj govora, krupne motorike, kognitivni razvoj, socio-emocionalni razvoj i samostalnost. Danas kada je računarska tehnologija ušla u svijet dječijih igara i u nedostatku vremena za odmor i posvećenost vlastitom djetetu, roditelji često djeci puštaju animirane filmove ili daju telefone u ruke kako bi bili „ mirni“. Dječije igre nekad i danas se bitno razlikuju. Nekad su djeca provodila više slobodnog vremena napolju, samostalno su pravili rekvizite za neke od igara i fizičke aktivnosti su bile mnogo zastupljenije u igrama.

 

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik 

Uticaj igre na krupnu i finu motoriku

Djeca koja se igraju vani imaju bolje motoričke vještine uključujući koordinaciju, ravnotežu, brzinu i manje su bolesna. Aktivnosti koje podstiču razvoj krupne motorike kod djece su: igre loptom, skakanje, trčanje, plesanje, plivanje i igre na otvorenom…

Istraživanja su pokazala da postoji snažna veza između razvijenosti motorike ruke i prstiju s razvojem govora kod djece. Aktivnosti koje podstiču razvoj fine motorike kod djece su: slaganje kockica, slagalica, modeliranje plastelinom, crtanje, igra prstima, rezanje makazama, vezivanje pertli…

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

Tipični razvoj djeteta na uzrastu od 12 mjeseci do 6 godina

Motorni razvoj:

  • 12-18 mjeseci: hoda samostalno najmanje šest koraka, švrlja po papiru spontano i samostalno;
  • 18-24 mjeseca: trči, skače s obje noge u isto vrijeme, zna povući vertikalnu liniju debljom olovkom;
  • 24-36 mjeseca: penje se/silazi stepenicama uz pomoć, zna kopirati za Vama neprecizno krug, horizontalnu i vertikalnu liniju;
  • 3-4 godine: stoji samostalno na jednoj nozi 3 sekunde;
  • 4-5 godina: penje se i spušta niz tobogan, prati olovkom isjeckanu liniju dugu oko 5 centimetara;
  • 5-6 godina: hoda na prstima pet metara, kopira slova…

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik 

Uticaj igre na razvoj  govora i komunikacije

Ponekad je kašnjenje u govorno-jezičkom razvoju jedini  vidljiv pokazatelj  odstupanja cjelokupnog dječijeg razvoja. Uzroci nastanka govorno jezičkih poremećaja mogu biti psihološki, nasledni, organski i spoljašni. Loš govorni uzor i nedovoljna stimulacija dece dovode do govorno-jezičkih poremećaja. Ako primjetite da  vaše dijete ne reaguje na zvukove iz okoline ili ne progovara poslije prve godine, obratite se logopedu. Mnogi problemi se mogu spriječiti ili ublažiti ako se blagovremeno reaguje. Kao i u drugim oblastima tako i u logopediji najvažnija je prevencija.

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

Tipični razvoj djeteta na uzrastu od 12 mjeseci do 6 godina

Govor/komunikacija:

  • 12-18 mjeseci: pokazuje prstom šta želi, govori bar pet riječi jasno i funkcionalno, pozdravlja pri dolasku i odlasku;
  • 18-24 mjeseca: koristi i razumije bar 15 riječi, počinje usvajati riječi da komunicira:
  • 24-36 mjeseca: koristi se jednostavnim frazama, koristi neke riječi u množini, identifikuje najmanje 5 radnji na slici;
  • 3-4 godine: dijete govori dovoljno jasno da ga i nepoznata osoba razumije;
  • 4-5 godina: dijete koristi PUNE gramatički tačne rečenice;
  • 5-6 godina: dijete može ponoviti za Vama dvije cijele rečenice bez greške.

 Uticaj igre na kognitivni razvoj

Kognitivne vještine uključuju razvoj kritičkog razmišljanja, povezivanja uzroka i posljedice, zaključivanje, podstiče maštu i rješavanje problema te kreativnost ( pretvaranje i igranje uloga ). Nije dovoljno da dijete samo posmatra i sluša već i da istražuje, dodirne, sastavi, rastavi, pomiriše, isproba ( učenje kroz igru ) jer tako zadovoljava svoju znatiženju, podstiče razmišljanje i zaključivanje.

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

Tipični razvoj djeteta na uzrastu od 12 mjeseci do 6 godina

Kognitivni razvoj:

  • 12-18 mjeseci: sparuje identične igračke od tri ponuđene na stolu;
  • 18-24 mjeseca: povezuje neke zvukove/glasanje i životinju ( kako kaže krava, pas, maca…);
  • 24-36 mjeseca: sparuje četiri primarne boje na zahtjev;
  • 3-4 godine: razumije concept VIŠE i MANJE;
  • 4-5 godina: zna brojati samostalno do 10 bez greške;
  • 5-6 godina: piše samostalno najmanje pet slova ( slova iz svog imena i prezimena ).

Uticaj igre na socio-emocionalni razvoj

Kroz igru dijete možete učiti da razvija empatiju prema drugom, prihvata različitosti, razvija pozitivnu sliku o sebi, podstičete samostalnost i samopouzdanje kod djeteta i učite ga nenasilnom rješavanju sukoba.

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

Tipični razvoj djeteta na uzrastu od 12 mjeseci do 6 godina

Socio-emocionalni razvoj

  • 12-18 mjeseci: pokušava pridobiti vašu pažnju, vuče Vas za rukav;
  • 18-24 mjeseca: igra se jednostavnih igara pretvaranja ( npr. hrani, češlja, pokriva… ) ;
  • 24-36 mjeseca: koristi riječi JA, MOJE, MENI;
  • 3-4 godine: Lako se odvaja od roditelja;
  • 4-5 godina: Zna odgovor 4-6 pitanja o ličnim informacijama ( Kako se zoves? Odakle si? Koliko imaš godina? Kako ti se zovu roditelji?…);
  • 5-6 godina: Zna razlikovati lijevu i desnu stranu.

Uticaj igre na razvoj samostalnosti

Učenje samostalnosti najbolje se postiže učenjem vještina i to neposrednim pokazivanjem. Svaku aktivnost je potrebno razložiti na manje zadatke i dozvoliti djetetu da se osjeća uspješno od samog početka. Za svaku vještinu ( hranjenje, oblačenje, wc rutina ) dozvolite djetetu da samostalno uradi što više prije nego što mu pomognete.

Tipični razvoj djeteta na uzrastu od 12 mjeseci do 6 godina

Samostalnost

  • 12-18 mjeseci: jede kašikom iako prosipa;
  • 18-24 mjeseca: pere i briše ruke uz pomoć;
  • 24-36 mjeseca: dijete pokušava samostalno da se obuče;
  • 3-4 godine: obuva cipele, oblači jaknu…
  • 4-5 godina: samostalnio pere zube, koristi toalet samostalno…
  • 5-6 godina: oblači se i skida samostalno uključujući korištenje dugmadi i rajfešlusa.

 Ukoliko primjetite odstupanja u gore navedenim vještinama obavezno se javiti logopedu. Logopedski pregled ne može naškoditi.

 

UČENJE KROZ IGRU-Savjeti Vesne Savić dipl. defektolog-logopeda zaposlene u JZU Dom zdravlja Zvornik

IGRA JE PRIPREMA DJETETA KROZ ŽIVOT I KROZ IGRU DIJETE PODSTIČEMO DA SHVATI SLOŽENE SITUACIJE I DA SE SNAĐE U NOVIM OKOLNOSTIMA.

 

Vesna Savić

Dipl. defektolog-logoped