Iz Auto-kuće “Munja” Caparde obavještavaju svoje mušterije da nude uslugu zamijene ulja u automatik mjenjačima automobila. Zamijena ulja obavlja se automatski sa najsavremenijim uređajima po vrlo povljnim cijenama uz vrhunsku uslugu. Kvalitet auto salona “Munja” nastao je iz dugogodišnje tradicije predanog rada sa vjernim mušterijama.
Vjernim mušterijama “Munja” nudi i punjenje klima za kamione i automobile, kao i zamjenu ulja u automaskim mjenjačima po vrlo povoljnim cijenama.
U nastavku pročitajte više o tome koje su prednosti automatik mjenjača, zašto je potrebno redovno mijenjati ulje u mijenjaču i još dosta korisnih savjeta.
1. Što je automatski mjenjač ?
Ukratko to je onaj dio automobila koji će Vam u slučaju kvara podići kosu (naravno ako je imate) na glavi, a sama pomisao na troškove koji Vas očekuju izvući će iz Vas psovke koje ste već davno zaboravili te vas dovesti na rub živčanog sloma. Zašto to pišem? Znam da ovo ne čitate iz znatiželje (sigurno možete pametnije potrošiti vrijeme) već je na vidiku neki od problema sa mjenjačem. Pa ako zaista želite nastaviti gubiti vrijeme- idemo dalje. Za automatski mjenjač koristit ćemo skraćenicu AT (dolazi od engleskog- automatic transmission), kod nas je naravno u upotrebi i naziv automatska getriba.
Dakle,radi se o uređaju koji prenosi snagu motora na kotače vozila mehaničko hidrauličnim postupkom kojim upravlja računar preko ventila smještenih u zajedničko kućište (valve body) koji svojim propuštenjem ulja u raznim kombinacijama vrše prenos potrebne snage (mjenjaju brzine). Vrlo jednostavno i jasno, zar ne? Motor mehaničkim putem vrši prijenos snage na converter (centrifugu- pretvarač – u stvari spojka) koji u sebi ima ulje te sistemom rotacije turbina iskorištavajući centrifugalnu silu proizvodi dovoljno hidraulične snage za daljnji rad, pogon uljne pumpe itd.
Ako baš želite ići u detalje (ja smatram da nema potrebe pisati ono što su drugi već davno napisali) rado bih preporučio da na vašem pretraživaču postavite pitanje – What is automatic transmission? Na prvoj stranici otvoriti će se YOU TUBE koji će uz animaciju prikazati daleko više nego što je potrebno uz zaista briljantan pristup funkciji AT-je te dati sve moguće presjeke i funkcije pojedinih sklopova.
2. Preventiva – održavanje automatskih mjenjača
Pod redovnim održavanjem podrazumijeva se izmjena ulja, filtera internih i eksternih, električnih priključaka – konektora, brtvila svih vrsta eventualno kod nekih AT nastavak za filter ovisno o obliku kartera AT. VAŽNO – ako se mijenja, mjenja se SVE ili je bolje ne gubiti vrijeme, također je važno kontrolirati nivo ulja u AT, naročito ako ispod vozila primjetite kapljice ulja (ulje je u većini slučajeva svjetlo crvene prozirne boje) ili ih uočite na samom karteru AT (ako kupujete vozilo a ima kapljice ulja na karteru AT odmah bježite što Vas noge nose i razmišljajte o nečem drugom, a ne kupovini vozila koje će sigurno ubrzo donijeti probleme, da ne bude nesporazuma – bježite). Ako i tolerirate kapanje ulja iz motora (loši semerinz,brtve itd.) na AT nema opravdanja za bilo kakve tragove gubitka ulja.
3. Da li održavati automatske mjenjače ?
Uz ovo pitanje dolazi i tvrdnja da ne treba mjenjati ulje u AT!! Naime razni proizvođači navode i razne podatke, od toga da se redovno održavanje vrši svakih 20.000 km pa do onih koji tvrde da održavanje uopće nije potrebno (ove zadnje možemo zvati genijalci – a možda su i na pragu patenta perpetum mobile). Istina je kao i uvijek negdje u sredini. Ovdje iznosim svoje mišljenje (a otkud mi to pravo?) i pokušat ću ga prezentirati na što prihvatljiviji način, a kao podlogu uzimam dugogodišnje iskustvo u kopanju po autima od očeve garaže pa do profesionalnog angažmana u bavljenju autima, naravno uz brdo stručne literature, studiranja, konzultacija, seminara, obuka od razno raznih proizvođača pa sve do danas kada zahvaljujući, njegovom veličanstvu, internetu, možete ciljano ući u problematiku automobilskih sklopova. Tražeći tako podatke i mišljenja doći će se najlakše do najtočnijih podataka – da se previše ne mučite, ovaj dio za AT probat ću obaviti umjesto Vas. Sjetimo se prvog i najvažnijeg – ulje.
P.S. Među NAJKVALITETNIJE i NAJIZDRŽLJIVIJE AT spadaju one proizvedene od strane GM (nisu li amerikanci izmislili i uveli u masovnu upotrebu automatske mjenjače?) i MERCEDESA. Oba ova proizvođača propisuju REDOVITO I OBAVEZNO servisiranje AT. Pametnome dosta.
4. Ulje za automatske mjenjače!
Ulje za AT–e dolaze pod različitim komercijalnim nazivima, svakako najpoznatiji je DEXRON(R) koji je u biti standard propisan od strane Hydra Matic-a (najveći proizvođač AT) koji je razvio GENERAL MOTORS, FORD ga naziva MERCON (R), imamo od poznatijih još i ALLISON C-4 (kod radnih strojeva). Uz ova imena obično dolaze i brojevi koji označavaju određene faze u razvoju tehnologije proizvodnje AT i ulja uz napomenu da viši brojevi odgovaraju za zamjenu ili mješanje sa nižim brojevima (ovo je važno kod izmjene ulja ili ako prestane proizvodnja jednog iz grupe proizvoda).
Ostali proizvođači koji uz svoje ime vežu jedan od navedenih komercijalnih naziva znači da od njih imaju certifikat da udovoljavaju svim osnovnim zahtjevima te da mogu prodavati svoje proizvode pod tim imenom. Takve proizvode kupite bez razmišljanja. Dalje slijedi najveća grupa proizvođača (najjeftiniji proizvodi) koja se skriva iza naziva ATF sa raznim brojčanim dodacima i koja služi za sve što radi automatski i na bazi hidraulike.
Na zadnjoj strani proizvoda će vas izvjestiti da proizvod odgovara tim i tim navedenim standardima, ali eto prodaju ga pod tim imenom jer im ljepše zvuči, a ni na kraj pameti im nije da napišu da nemaju licencu jer navedeni proizvod ne odgovara zahtjevima. U kuloarima (prodavači) se priča kako oni ne žele plaćati enormne svote za licenciranje proizvoda što na kraju rezultira da oni moraju baš Vama to naplatiti, a oni baš najviše vode računa o Vašem novčaniku.
Onda imamo proizvođače automobila koji Vas uvjeravaju da za njihove AT morate koristiti isključivo njihova ulja, komercijalni nazivi su obično ATF ili skraćenica koja označava njihovu marku uz koje ponosno stoji nekakav broj, tko zna zašto – možda zato jer su oni Bogom dani i odabrani i imaju svoje strogo čuvane tajne dodatke koji se nalaze samo u njihovim proizvodima što naravno rezultira i cijenom koja je nerijetko do 60% viša od istog proizvoda koji je iste ako ne i bolje kvalitete, a dolazi od licenciranog proizvođača. Još malo o uljima i gotovo. Ulja za AT su visoko kvalitetna sintetička ulja u kojima razlikujemo dvije osnovne vrste. Prva ulja čija su baza visoko kvalitetni derivati iz mineralnih ulja (polyalphaolifins) koja se izdvajaju iz najčišćeg oblika baze – para uljnih derivata.
Druga su čista sintetska ulja (polyalkyleneglycol) koja se dobivaju kombinacijom i razbijanjem molekula baznih ulja biljnog i animalnog porijekla koje se onda kombiniraju ovisno o zahtjevima proizvođača AT. U oba slučaja zamišljamo velike laboratorije u kojima se kreću čudni ljudi u bijelim kutama koji uz dobre plaće isprobavaju nebrojeno mnogo koktela prije nego što ih puste u eksploataciju. Evo još samo prikaza evolucije ATF ulja kroz komercijalne nazive prvo DEXRON (R) , osamdesetih i devedesetih godina DEXRON II(R), DEXRON IIE (R), DEXRON III (R) a od 2005 dolazi DEXRON VI (R).
Ove proizvode uzmite kao temeljne izvore kvalitete za sve AT, svi ostali ili idu zajedno ruku pod ruku ili jednostavno kao loši đaci – prepisuju. Ostaje uvijek pravilo viši broj je pogodan za zamjenu ili mješanje sa manjim – obrnuto – nikako. (Dakako od istog proizvođača.) Osnovne karakteristike koje ulje mora zadovoljavati: maksimalno smanjiti trenja unutar komponenti AT, imati što višu točku vrenja uz održavanje stabilnosti ulja, antikorozivna svojstva, dobru fluktuativnost na niskim temperaturama, oksidacijska svojstva, dobru mogućnost ispiranja sitnih čestica, ne smije pjeniti, itd.
Koje ulje kupiti za dolijevanje ili zamjenu? U svakom slučaju ono koje navodi proizvođač odnosno ono koje ima licencu za isti komercijalni naziv. Osobito treba pripaziti na europske proizvođače automobila koji imaju veoma visoke cijene ulja, podatke o izvoru tih ulja i drugim proizvođačima istog potražite na internetu, tražite ih jednostavno po tipu auta ili AT – pri čemu pazite na godinu proizvodnje auta. Napomena – ista ulja istih proizvođača u Americi koštaju 5 puta manje nego u Europi.
5. Kada mjenjati ulje u automatskim mjenjačima ?
Svatko kaže drukčije. Uzmimo jedan europski primjer, evo neka to bude BMW koji je do nedavno zahtjevao redovni servis AT svakih 25000 km ili 3 godine (što prvo dođe). Onda je u BMW-u odlučeno da troškovi redovnog održavanja vozila u garantnom roku idu na njihov teret – hvale vrijedan komercijalni trik da privuče kupce (u zadnje vrijeme ima dosta takvih ponuda raznih proizvođača, naročito za vozila koja se koriste u komercijalne svrhe).
I sada se događa da se izmjena ulja vrši svakih 80000km te su odjednom, preko noći, ulja postala kvalitetnija, materijali otporniji. Zaključak prepuštam vama. U posljednje vrijeme idu tako daleko da koriste termin ‘life time’ iako se čak ni sitnim slovima ne objašnjava pojam, a u slobodnom prijevodu znači nikad odnosno ne mijenjajte ulje već cijelu AT – kao pijani milijunaši (naravno kada prođe ‘life time’ – a to je nakon 1, 5, 10 ili 15 godina???).
Uzmimo sad amerikance npr. GENERAL MOTORS kao primjer, nedavno su baratali pojmom od 25.000 – 35.000 km (ovisno o modelu). Dolaskom nove generacije ulja DEXRON VI (R) taj interval udvostručuju, odnosi se na AT proizvedene od 2006 na dalje. Dakle zahtjevaju održavanje AT. Za običnog potrošača najinteresantnije je da BMW u znatnoj mjeri koristi AT izrađene u GM, dakle iste AT. Opet zaključak donesite sami.
Zaključio bih ovo kratko izlaganje osobnom preporukom. Održavajte svoje AT, radit će duže, bolje, postići ćete veću iskoristivost goriva, vožnja će biti udobnija, bez trzaja, vibracija i ostalih neugodnosti koje donosi oštećena AT . Servisni intervali neka budu svakih 50000 km za novija vozila ili maksimalno 3 godine. Tri godine je preporučeni rok za upotrebu ulja, ona koja stoje duže od tri godine na nekoj polici – NE upotrebljavajte jer i ona nakon tog vremena izgube deklarirana svojstva.
Pod pretpostavkom da ulje i može trajati dok traje i AT (što god da to značilo) postoji mnogo faktora koji će skratiti i vijek ulja i AT – jedan od glavnih je pregrijavanje AT. Ovdje ću posebno naglasiti ono što statistika neumoljivo pokazuje, a to je da 9 od 10 kvarova AT proizlazi iz pregrijavanja ulja (to je čak 90%), odnosno vožnje na graničnom temperaturnom području što neminovno rezultira kvar na AT, obično teži, odnosno onaj koji je nepopravljiv i zahtijeva zamjenu novom. Kod servisa AT mijenja se ulje, filter (ako AT ima sito – ne mijenja se nego samo opere, ako nije oštećeno, i ukoliko je uopće dostupno – kod većine modela je duboko u unutrašnjosti), zatim brtvilo kartera ovisno o vrsti, neka su od pluta, gume, plastična ili ih uopće nema – tada se nanosi silikonska crna masa za brtvljenje otporna na ulja i visoke temperaturu. Kod novijih vrsta AT već od početka 2000 god. nalazimo filtere koji su ugrađeni u karter AT te se mijenja kompletno cijeli karter sa filterom što naravno ima i svoju cijenu.
Provjerite sami kvalitetu ulja, pomoću šipke za mjerenje nivoa ulja ( ako ju uopće pronađete, odnosno ako uopće postoji – neki od proizvođača Vam ne dopuštaju da kontrolirate nivo ulja ???, nanesite kapljicu ulja na papirnati ručnik, ulje mora biti čiste crvene boje i na ručniku se mora širiti na sve strane u koncentričnim krugovima, ne smije imati nikakav miris po spaljenom ulju ili tamniju nijansu od svjetlo crvene boje. Dovoljno da zaključite o kvaliteti ulja. Tri osnovna pravila kada je potrebno zamijeniti ulje su ako:
» ulje ima tamniju ili smeđu nijansu
» ulje ima miris po izgorjelom ulju
» ulje u sebi ima mjehuriće
Ova tri navedena faktora ne znače neminovno lošu kvalitetu ulja, ali izmjenom svakako nećete pogriješiti.
6. Kako zamijeniti ulje u automatskim mjenjačima ?
Najjednostavnije odvezite auto serviseru. Pretpostavimo da on zna (većina servisera odbija ovu uslugu iz neiskustva, trajanja procesa i male zarade) proceduru, ima odgovarajuću opremu, ima ulje u kvaliteti za vašu AT, ima odgovarajući filter, brtvilo. Provjerite navedeno, a ukoliko nisu zadovoljeni svi uvjeti potražite drugog.
Ovdje je važno napomenuti da u našem okruženju AT nemaju tradiciju, one tek dolaze. Do sada su to bile igračke ljepšeg spola, lijenih vozača, bogatuna koji neznaju šaltati, a voze skupe aute, točnije rečeno radi se o ekonomsko-tehnološkom problemu europskog tržišta jer ruku na srce tko se ikada borio protiv bilo čega što radi automatski.