U subotu, 20. aprila sa početkom u 11,30 časova na graničnom prelazu Karakaj održaće se protestni skup prevoznika, privrednika, špeditera i ostalih koje je “pogodilo“ zatvaranje mosta za teretna vozila teža od pet tona, piše Zvono.media.
Povod protestnog okupljanja je zatvaranje mosta za prelaz teretnih vozila i sprečavanje nesmetanog prevoza robe. Most je zbog sanacije oštećenja na njemu, zatvoren 8. aprila za kamione i zbog toga već ima dosta problema rekli su nam organizatori protesta .
– Ne možemo ni preko najbližeg prelaza u Šepku, navodno i tamo most ima neka oštećenja pa nije dozvoljen prelazak kamiona koji se upućuju na most u Bratunac. Međutim, tamo su uslovi nikakvi, nema terminala, a carina radi samo od 8 do 15,00 časova – navode oni.
Grupa prevoznika i privrednika oštećenih zatvranjem mosta sastala se, danas, sa gradonačelnikom Zvornika Bojanom Ivanovićem koji je i ranije obećao pomoć u pronalaženju riješenja za privredne subjekte koji se nalaze u blizini graničnog prelaza Karakaj dok traje rekonstrukcija tog mosta.
– Gradonačelnik nam je rekao da se obraćao na više adresa, pokazao nam je dopise koje je pisao i Vučiću i Dodiku, i premijerima Srbije i Republike Srpske i drugima, ali niko ne zna šta je činiti, kako problem riješiti i u čijoj je to zapravo nadležnosti. Mi tražimo da se most u Karakaju ili Šepku pusti za saobraćaj teretnih vozila, s tim da prelazi jedan po jedan kamion mostom, a ne kao ranije i po dvadeset odjednom, kako bi se smanjilo opterećenje – ističu organizatori.
Na protest u subotu su pozvani i predstavnici privrede od kojih su neki prisustvovali i sastanku sa gradonačelnikom Zvornika jer su direktno ugroženi zatvranjem mosta, naročito špediterska preduzeća kojima ne preostaje ništa drugo nego da otpuste radnike dok se problem ne riješi.
Kako im je nezvanično rečeno sanacija mosta u Karakaju bi trajala najmanje dvije do dvije i po godine, što bi za privredu Zvornika i okoline bilo pogubno ako se što prije ne nađe neko kompromisno rješenje.
(Izvor: zvono.media)
Nešto ranije je stigao i dopis od Udruženja špeditera, prevzonika i privrednika Zvornika u kojem upozoravaju na nelogičnosti postupka potpune zabrane saobraćaja kamiona preko 5 tona mostom u Karakaju. Pristigo saopštenje u nastavku prenosimo u potpunosti:
Poštovani, ovim putem Vam se obraćamo po osnovu molbe za obajvljivanje našeg dopisa u Vašim sredstvima informisanja a na temu zatvaranja i obustave prelaska i rada pratećih službi – carine MGP KARAKAJ za teretna motorna vozila preko 5 tona nosivosti, a po osnovu izvođenja radova i popravke mosta na graničnom prelazu Karakaj BiH Novi most -Mali Zvornik RS.
Prema našim saznanjima i informaciji Ministarstva Sigurnosti BiH broj 06-2-9-2735-6/23 od 02.04.24.god obustava saobraćaja za teretna motorna vozila preko 5 tona i promet roba je stupila na snagu 08.04.2024.godine, a da se nije u istom naveo ni početak niti kraj izvođenja radova na rekonstrukciji pomenutog mosta na GP Karakaj a čime je neposredno ugrožena organizacija rada i poslovanja carinske službe i pratećih službi i špedicija, privrednika i autoprevoznika u sistemu funkcionisanja, u postupku carinjenja roba i carinskih postupaka kao što su: upućivanje roba tranzitnim T1 prijavama, izvozna carinjenja, konačna uvozna carinjenja roba, drugi privremeni oblici carinjenja, privremeni izvozi roba, privremeni uvozi roba, u skraćenim i redovnim postupcima, kao što su unutrašnje i vanjske obrade po odobrenjima koja su već ranije izdata od strane RC Tuzla i druge već ranije započete carinske procedure za koje je nadležena prijavna, nadzorna i otpusna CI Zvornik.
Poštovani, uzimajući u obzir složenost nastale situacije, te poteškoća oko organizacije rada u okolnostima koje su nastle nakon obustave saobraćaja za teretna motorna vozila na GP Karakaj, a na osnovu enormno velikog broja privrednika, koji koriste ovj granični prelaz za uvoz njihovih roba, kao i prevoznika, jer im je najekonomičniji i najisplativiji ovaj putni pravac ka krajnjim odredištima, kao i nas Špediterskih firmi koji imamo dugogodišnje ugovre o saradnji i zastupanju komitenata u carinskim postupcima i radnajma na prijavljivanju njihovih uvoznih i izvoznih roba, kao i druga postupanja u sveobuhvatnim obavljannjima poslova, u ime i za račun uvoznika, smatramo da će nastati ogromna i nenadoknadiva finansiska šteta po sve napred navedene u lancu carinskog postupanja kao i po lokalno stanovništvo koje živi sa obje strane reke Drine.
Napominjemo da je cjelokupna Birčanska regija i i veliki procenat Tuzlanskog Kantona kao i prvrednici Republike Srbije u Podrinjskom pojasu ugrožen jer je uvozno i izvozno orjentisan na ovaj granični prelaz.
S toga smo mi kao udruženje špeditera,prevoznika i Uprave Grada Zvornika preduzeli inicijativu i održali zajedničke sastanke sa predstavnicima Opštine Zvornik i direktorom UIO Banja Luka gospodinom Zoranom Tegeltijom gdje smo izneli naše predloge i molbe da nam kao prelazno rješenje za prijavljivanje provoznih, uvoznih i izvoznih postupanja i prometu roba odrede CR na GP Šepak, te da se na istom vrši samo prijavljivanje (evidentiranje) roba, od strane carinskih službenika i pod carinskim obilježjima, upućivanje na konačna carinjenja u odredišne Cl sa čime su se oni u načelu i složili sa obrazloženjem da se mora izvršiti i prekategorizacija G.P.Šepak sa putničkog na teretni saobraćaj a o čemu odlučuje Ministarstvo Bezbednosti BiH.
Napominjemo da naprijed navedeni način rada, evidentiranja i funkcionisanje carinskog postupanja već koriste GP Rača i CI Bijeljina, kao i GP Gradiška i CI Gradiška bez ikakvih problema i komplikacija. Analizirajući sve druge eventualne predloge i mogućnosti rešavanja ovog, nimalo jednostavnog, problema za uvoznike, prevoznike, špediterske kuće i carinsku službu, zaključili smo da bi jedino, najpovoljnije i najjednostavnije privremeno rješenje bilo otvaranje GP Šepak za za carinska postupanja ili pak puštanje jedne trake za teretni saobraćaj uz paralelno izvođenje radova na rekonstrukciji mosta na GP Karakaj u svrhe uvozno-izvoznog carinjenja roba čime bi izbjegli niz organizacionih, ekonomskih, finansijskih i drugih poteškoća, kao i gužve u saobraćaju na pomenutim relacijama.
Skrećemo pažnju javnosti da smo u međuvremenu dobili i obaveštenje od nadležnih organa R.Srbije za Sektora za Inspekciske Poslove da je i most na GP Trbušnica-Šepak oštećen te se i na njemu očekuje rekonstrukcija i popravka od 2008.god do danas punih 16 godina???
S pravom se na osnovu toga pitamo koliko će trajati popravka i rekonstrukcija mosta na GP Karakaj jer su zabrane za perlazak mosta već donešene a da se ne zna kada će radovi početi ni okvirno dokle će trajati. Takođe je upitno i neshvatljivo da ako su oba mosta i na G.P.Karakaju i na G.P. Šepku zatvorena za saobraćaj preko 5 tona tereta zbog oštećenja i napuknuća kako je onda moguće da autobusi puni putnika koji su teški i do 20 tona ne mogu prelaziti na G.P.Krakaj koji je oštećen a mogu na G.P.
Šepak koji je takođe oštećen i to svaki dan po nekoliko desetina autobusa punih putnika.
Uzimajući u obzir sve napred navedene probleme i nastale poteškoće apelujemo na predstavnike Organa za upravljanje graničnim prelazima i sve druge nadležne strukture koje su u mogućnosti otkloniti napred navedene probleme da najozbiljnije pristupe rašavanju istih jer smo u suprotnom prinuđeni pristupiti i radikalnijim mjerama izražavanja našeg nezadovoljstva u smislu blokade saobraćaja na svim putnim pravcima uz pogranični pojas sa obje strane Drine.
Udruženje špeditera, privrednika i prevoznika
Policija treba da sprijeci blokadu od strane razmazenih prevoznika. Koliko treba da dopre do mozga da je most ostecen i da treba sanaciju!