Iz Javnog preduzeća šumarstva “Šume Republike Srpske” objašnjavaju da su odluke o nabavci i pokretanju postupka nabavke vozila za potrebe Šumskih gazdinstava “Jahorina“ Pale i “Vrbanja“ Kotor-Varoš donesene u skladu s planom investicionih ulaganja za 2022. godinu.
“Razlog nabavke je nedostatak i dotrajalost vozila u ovim organizacionim dijelovima“, navode u pismenom odgovoru za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH).
Iz Preduzeća objašnjavaju da je za nabavku putničkog motornog vozila Nadzorni odbor u Sokocu dao saglasnost u maju, a za nabavku terenskog vozila u septembru 2022. godine.
“Tako da su ispunjeni svi uslovi za nabavku pomenutih vozila“, navode oni i dodaju da se putnička motorna vozila koriste u svrhe prevoza zaposlenih radnika i direktora, te radi obavljanja radnih zadataka, dok se terenska vozila koriste za rad na terenu.
U dijelu tehničkih specifikacija koji se odnosi na nabavku limuzine, “Šume Republike Srpske” navode tačne specifikacije dužine, visine i širine vozila u razmaku od deset milimetara.
Prema tenderskoj dokumentaciji vidljivo je da Šume traže vozilo dužine od 4.680 do 4.690 milimetara.
Zakon o javnim nabavkama propisuje da tehničke specifikacije moraju svim kandidatima ili ponuđačima omogućiti jednak i nediskriminirajući pristup nadmetanju, osim ako nije opravdano predmetom nabavke.
Damjan Ožegović iz Transparency Internationala BiH objašnjava da se u praksi pokazalo da su ograničene specifikacije na svega nekoliko milimetara koje se odnose na veličinu najpogodniji način, kako bi se u konačnici nabavilo preferirano vozilo.
“Ovako usko postavljenim uslovima u ovom postupku javne nabavke, ugovorni organ nije odredio nediskriminatorne tehničke specifikacije kojima se osigurava stvarna konkurencija, već je očigledno uputio na tačno određenu marku automobila, čime su narušeni opšti principi Zakona o javnim nabavkama BiH“, kaže Ožegović.
Da je u javnoj nabavci putničkog automobila došlo do kršenja Zakona o javnim nabavkama, smatra i Slobodan Golubović, urednik portala Pratimotendere.ba.
“Čak i bez detaljnijeg analiziranja traženih dimenzija, jasno je da ugovorni organ u tehničkoj specifikaciji precizno ukazuje na određeni model vozila“, navodi Golubović i objašnjava da se detaljnom analizom može doći do traženog modela i do ponuđača koji na lageru ima traženi model vozila.
Prema podacima iz Baze službenih automobila, koju je BIRN BiH vodio tokom prethodne četiri godine, godišnje se potroši oko 50 miliona maraka za nabavku novih službenih automobila, uključujući i vozila hitne pomoći, vatrogasna vozila, ali i limuzine, na koje otpada petina godišnjih izdvajanja. U Bazi se trenutno nalaze podaci o više od 11.000 službenih vozila u voznim parkovima institucija.