Jovo Lalić, nastavnik likovnog vaspitanja u Osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Zvorniku realizovao je sa svojim učenicima ideju o uređenju kabineta sa 30 slika čime su stvorili jedan nesvakidašnji galerijski ambijent.
Cilj je da se kasnijim radovima učenika oplemene i druge prostorije u školi čime bi se izborili sa svakodnevnim uticajem kiča i loše ambijentalnosti koja, kako kaže Lalić, liči na rijaliti program.
Ovaj likovni pedagod kaže da je većinu radova naslikao sam, a manji dio učenici, ali se već sada vidi da su oni zainteresovani za nove slike koje će vremenom zamjeniti postojeće.
– U učionici se stvorio zdraviji ambijent gdje čovek stupa zrelije, a jedna doktor me odavno ubjeđivao da genetika brusi čak i intelekt. Ideja se javila zbog sve češće činjenice da nam vrtići i škole nude neke kopije sa interneta i čine ambijent nekim kič prostorom što djeluje sablasno. Uvažavajući sve radnike u obrazovnim ustanovama, moram reći da ne mogu pomoćni radnici odlučivati kojom bojom će biti okrečen kabinet ili hodnik, kakva će biti platna na školskim proslavama, jer boja oplemenjuje čovjeka. Sve je stvar scenografije te je zbog toga važna borba protiv kiča koji je jedna lažna varijanta koja izaziva lažna ubjeđenja i vrijednosti. Kasnije, kada dijete i odraste i stvori lošu percepciju o vrijednostima svi će reći da je kriv onaj ko ga ja vaspitavao, a to su prosvjetni radnici. Stoga je naša aktivnost usmjerena na promjenu ambijenta, scenografije koja će inspirisati kod učenika univerzalne vrijednosti – ističe Lalić.
On je dodao da se učenicima svidjela ideja i da žele da i njihovi radovi budu postavljeni u učionici ili školskim hodnicima.
– Ovo neće biti nikakva izložba jer je plan da se slike mijenjaju novi radovima, a ove da postavimo u hodnicima i uljepšamo cijelu školu. Učenici su već prihvatili ideju i što je najvažnije ima kvalitetnih radova koji će u narednom periodu zamijeniti postojeće. To je dokaz da ovaj ambijent na njih ostavlja utisak, a to je isti onaj osjećaj kada djecu odvedete u muzej, što radim svake godine, a oni tamo šapću, a nigdje ne piše da ne galame. Dakle, prostor oplemenjuje ljude i to se već vidi kod naših učenika – smatra Lalić, koji se zahvalio upravi škole na podršci za realizaciju jedna ovakve ideje.
– Današnjim učenicima je potrebna jedna ovakva „sredina“, odnosno kabinet kojim ćemo razdvojiti ukus od neukusa, a koja ih ne ostavlja ravnodušnim. Dakle, ovo je primjer jedne eksperimentalne estetike gdje se uočavaju sve estetske vrijednosti. Sada kabinet liči na visokoškolske ustanove grafičkog dizajna ili primjenjene umjetnosti gdje je sve postavljeno sa nekom mjerom ili osjećajem za estetski vrijedno – ističe Lalić i dodaje da je slikarska linija čovjekova vjekovna potreba izažena još od Altamire i čuvenog pećinskog crteža.
Direktor škole Radomir Petrović kaže da su sa radošću prihvatili Lalićevu ideju i dodaje da su svi nastavnici slobodni da predlože kreativnije uređenje svojih kabinete u cilju afirmacije učeničkog rada i stvaranje boljeg ambijenta za učenje.
– Nastava se od 6. do 9. razreda izvodi po kabinetima i mi se trudimo da što više uložimo u opremanje i oplemenjivanje učeničkog prostora. Svi nastavnici su slobodni da kreiraju izgled učionica, a na nama je da ih finansijski pomognemo u realizaciji takvih ideja. U kabinetu likovnog vaspitanja smo uradili pločice, promijenili namještaj i okrečili učionicu nakon čega su postavljene slike. Drago mi je da je kolega Lalić došao na ovakvu ideju i uredio kabinet, a tek treba da oplemenimo i ostale prostorije u školi što nam je dugoročni cilj. Škola treba da bude ogledalo našeg rada i uzor učenicima, a umjetničke kreacije koje će im biti izložene da izazovu pozitivne reakcije o samoj ustanovi – rekao je Petrović.
(Blic)