Udruženje za zaštitu potrošača “Don” Prijedor uručilo je danas povrat novca penzionerki iz Prijedora i penzioneru iz Kozarske Dubice kojima je prethodno firma iz Bijeljine prodala masažere po 2.720 KM.
Direktor ovg udruženja Murisa Marić rekla je novinarima u Prijedoru da ovo udruženje u svojoj bazi podataka zasad ima sedam takvih firmi koje prodaju razne vrste masažera licima starije životne dobi po enormno visokim cijenama i u krajnje nepovoljnim uslovima.
– Prodaju se masažne podloge, deke, fotelje, kade i razni drugi masažeri čije se cijene kreću od 900 do 4.500 KM. Neke firme nude mogućnost plaćanja na rate, a konkretno ova insistira na plaćanju u gotovini. Penzioner iz Kozarske Dubice bio je na prezentaciji sa 40-ak drugih starijih lica, a penzionerka iz Prijedora sa 30-ak, iako postoji i način prodaje od kuće do kuće, a ne samo na organizovanim prezentacijama – navela je Marićeva.
Ona je pojasnila da prodavci penzionere voze sa mjesta prezentacije kući po novac, a, ako je u pitanju prodaja na rate, onda im daju da popune i potpišu administrativne zabrane za penzije, kao i da je uvijek u pitanju starija populacija i da se prilikom prodaje obmanjuju da će taj neki proizvod pozitivno uticati na njihovo zdravlje ili čak pomoći liječenju bolesti.
– Mi ćemo se stoga zalagati za zakonske izmjene kojima bi se ovakav način prodaje – putem organizovanih prezentacija ili putem sistema “od vrata do vrata” ograniči prema dobi kupca, a zbog upitnosti realnog rasuđivanja, kao i da administrativnu zabranu može podnijeti samo penzioner, a ne neka firma koja tu zabranu sa sobom ponese, pa je ni članovi porodice penzionera ne vide – istakla je Marićeva.
Prema njenim riječima, još jedna obmana kojom se ovakve firme koriste jeste da penzionerima kažu da najmanje 30 dana koriste proizvod kako bi osjetili efekat, a ustvari time svjesno i namjerno izbjegavaju zakonski rok od 15 dana kada kupac može tražiti povrat novac bez obrazlaganja.
– Nekad se, i kada naiđu na nekoga ko traži u roku povrat novca, dešava da insistiraju na otvaranju računa radi povrata novca, a to penzionere koji nemaju račune u bankama izlaže dodatnim troškovima, što takođe nije dopustivo. Tako smo i ovoj firmi rekli da novac vrate u kešu jer su ga u kešu i odnijeli – rekla je Marićeva.
Ona je naglasila da se u slučajevima i nakon što se obmanuti i nezadovoljni potrošač pisanim putem obrati firmi i traži povrat novca dešavalo da ga i nakon toga zovu telefonom i ubjeđuju da ipak zadrži proizvod i odustane od povrata novca, što je takođe nedopustivo.
– Ovo je u ekspanziji u protekle dvije-tri godine i koristi se povećana briga za zdravlje usljed posljedica panedmije virusa korona. Pojava je sve češća i masovnija da se mora razmišljati o boljoj regulaciji – naglasila je Marićeva.
Ona je ukazala i na moguću odgovoronost institucija i udruženja koje imaju baze podataka lica treće dobi u smislu kršenja zaštite ličnih podataka, pošto je evidentno da ove firme ne komuniciraju sa opštom populacicjom.
– Istina je da se na svim društvenim mrežama nešto kupuje i prodaje i da ljudi vrlo lako ostavljaju podatke do kojih onda nije teško doći, ali penzioneri nisu kategorija stanovništva koja je toliko na internet – zaključila je Marićeva.
Ona je dodala da je novac iz bijeljinske firme uzela juče jer je tamo boravila drugim obavezama, da je obavijestila oštećene potrošače da dođu danas u “Don” po svoj novac i da su oboje bili izrazili nevjericu da će do svog novca uopšte doći.