Reklamni prostor
ČARŠIJANajnovijeVijestiZNAMENITOSTI ZVORNIKAZvornik

Stari most u Zvorniku – svjedok burnih vremena

×

Stari most u Zvorniku – svjedok burnih vremena

Share this article

U periodu između dva svjetska rata, Zvornik je, kao i u ranijim periodima, bio raskrsnica puteva za Bijeljinu, Tuzlu, Srebrenicu i dalje prema Sarajevu, odnosno Zvornik je uvijek bio važno strateÅ”ko mjesto, bez obzira pod čijom vlaŔću je bio.

Stari most u Zvorniku - svjedok burnih vremena

Reklamni sadržaj
Kraj reklamnog sadržaja

Kao i ranije, u periodu KSHS, odnosno kasnije Kraljevine Jugoslavije (1918. – 1941.), Zvornik je bio veoma važno trgovačko mjesto.Ā  Saobraćaj i prenos robe, obavljao se uglavnom konjskom zapregom, a neÅ”to kasnije i motornim vozilima, a sa bližom okolinom prevozilo se sa poznatim bosanskim konjićima – samaricama. Transport niz Drinu obavlja se lađama, poznatim kao ā€œzvornikuÅ”eā€.Ā  Za bolji i brži transport robe iz susjednog Malog Zvornika, u početku se koristila skela, a početkom 20. stoljeća izgrađen je i drveni most, koji pak, nije mogao lahko da se odupre vremenskim prilikama i često nabujaloj Drini.

Može se slobodno reći, sreća za Ā Zvorničane bila je Ā 1922. godina, kad je kroz Mali Zvornik (Srbija) Ā prolazio tadaÅ”nji kralj Aleksandar Karađorđević. Prva molba trgovaca obiju strana bila je da se proba sagraditi bolji i kvalitetniji most, koji će moći da se odupre najezdama prirode.

reg-spoji-gradnja-mosta-kra
Gradnja mosta

DobivÅ”i dozvolu od kralja, trgovci kao i svi ostali, počeli su da traže idejno rjeÅ”enje za most. Ā Tek 1926. godine usvaja se idejno rjeÅ”enje gvozdenog mosta na Drini.Ā  UbrzoĀ  se započelo i sa gradnjom istog, tačnije 1927. godine,Ā  a isti je u to vrijeme predstavljao moderno čudo Ā graditeljstva.Ā  Radovi su tekli poprilično brzo, uzevÅ”i u obzir tadaÅ”nje mogućnosti i tehnologiju sa kojom su raspolagali. Sve radove nadziralo je Ministarstvo trgovine, a pored domaćih, na istom su bili angažovani i inostrani inženjeri, posebno iz Rusije.

Karakteristike mosta: dužina 150 metara, Å”irina 7,2 metra. Test izdržljivosti bio je na sledeći način: na most je dovezeno 30 hiljada tona kamena, koji je tu ostavljen da stoji 15 dana. Nakon uspjeÅ”nogĀ  testa, data je dozvola za njegovo puÅ”tanje u promet. Cijena izgradnje iznosila je 13,5 miliona tadaÅ”njih jugoslovenskih dinara.

Nakon dvije mukotrpne godine gradnje, 12. januara 1929. godine, most je u promet pustio sam kralj Aleksandar Karađorđević, po kojem je i dobio prvobitno ime MOST ALEKSANDRA KARAĐORĐEVIĆA.Ā  Međutim,Ā  u narodu je, u znak sjećanja na stariji most koji je tu bio, dobio naziv Stari most, naziv koji se i danas koristi.

stari-most-slika-u-boji
Jedna od prvih slika – MOST U BOJI

Početkom aprilskog rata 1941. godine u Kraljevini Jugoslaviji, most je bombardovan od strane njemačke avijacije, Å”to je za posljedicu imalo ruÅ”enje velikog dijela mosta. Za prelaz preko Drine, narod je ubrzo pored ruÅ”evina napravio neku vrstu montažnog mosta, odnosno osnova su bila prazna burad preko kojih su redane daske. Ovakav most uveliko je pomogao partizanimaĀ  pri istjerivanju faÅ”ističkih snaga sa ovih prostora.

Nakon Drugog svjetskog rata, Zvornik je ponovo bio srediÅ”te Sreza, skoro isti status koji je imao i prije ratnih deÅ”avanja. Å to se tiče mosta, on dobija novi naziv po narodnom heroju Filipu Kljajiću u narodu poznat pod nadimkom Fićo (poginuo 1943. prilikom napada na faÅ”ističke snage u Zvorniku). Ovaj naziv nalazio se na ulazima/izlazima sa mosta na obije strane, a ostaci starog naziva i danas su vidljivi.

danasnji-izgled-mosta
Danasnji izgled mosta

Starom mostu je po odluci SkupÅ”tine opÅ”tine Zvornik, 2009. godine, vraćen prvobitni naziv, odnosno danas se naziva Most kralja Aleksandra Karađorđevića.

Most se trenutno nalazi u veoma loÅ”em stanju, i koristi se samo kao pjeÅ”aćki granični prelaz koji povezuje dvije obale ljepotice Drine.

Isčekuju se i prvi radovi na obnovi mosta nakon Ŕto je javnosti predstavljena odluka o finansiranju iste od strane vlade Srbije.

 

(Zvornički.ba)

Example 300250

Odgovori