Od 1. aprila zimska oprema više nije obavezna na automobilima i zimske gume bi trebali zamijeniti ljetnim. Adekvatne ljetne gume dokazano su bolji izbor od zimskih, jer njihov dizajn i sastav omogućavaju bolje performanse i veći stepen sigurnosti tokom viših vanjskih temperatura.
Iako zime skoro da nije ni bilo, nekako je brzo prošla i već se vraćamo na ljetni režim vožnje. Korištenje zimskih guma na višim temperaturama gubi smisao, jer one mogu biti skoro jednako opasne kao ljetne u zimskim uslovima vožnje.
Zimske M+S gume sa oznakom pahuljice nisu cjelogodišnje gume kako to tumači većina vozača u bh. prilikama. Njihova zakonska upotreba završava s 31. martom. Moguće ih je koristi i dalje, ali će dolazak prvih većih temperatura zbog njihove mekoće i elastičnosti početi da troši njihov gazni sloj i da ih pretvara u manje upotrebljive kada vam budu najpotrebnije.
Promjenjive temperature u bh. podneblju znaju iznenaditi i u četvrtom mjesecu, pa ne morate posebno žuriti sa njihovom zamjenom, pogotovo ako vozite uglavnom kratke relacije. No, preporuka montaže ljetnih guma prilagođenih za toplije vremenske uslove ima opravdano pokriće.
Osnovne prednosti ljetnih guma
Ljetne gume dokazano su bolji odabir od zimskih tokom proljetnih, a pogotovo ljetnih mjeseci, iz nekoliko razloga. Krenimo redom. Ljetne gume dizajnirane su sa smjesom gaznog sloja optimizovanom za tople vremenske uslove. Njihova smjesa nudi bolju trakciju i prijanjanje na vrućim površinama od mekanih zimskih pneumatika, bez obzira da li je podloga suha ili vlažna. Kao drugo, šara gaznog sloja ljetnih guma obično je manje agresivna u poređenju sa zimskim gumama. Njihov dizajn poboljšava stabilnost i upravljivost pri višim temperaturama, pružajući ujedno bolje performanse.
Vrlo važno, nove ili očuvane polovne ljetne gume pružaju preciznije upravljanje i skretanje u zavojima pri visokim temperaturama. One su projektovane za održavanje optimalnog kontakta s podlogom, omogućujući veću kontrolu nad vozilom. Zbog svoje posebne smjese gaznoga sloja, ljetne gume nude daleko kraći put kočenja od zimskih u ljetnim uslovima. To može značajno poboljšati ukupnu sigurnost u vožnji bez ugrožavanja performansi ili njihove trajnosti, a istovremeno njihova otpornost na toplotu pomaže u održavanju strukture gume i produžava njihov vijek trajanja.
Naravno, sve ovo važi ako i ljetne gume imaju adekvatnu dubinu šare i nepotrošenu gaznu površinu. Za razliku od zimskih (4 mm), minimalna dubina šare kod ljetnih guma od 1,6 mm je tolerantnija, ali ne dovodite se u zabludu da su gume s minimalnom dubinom dovoljno dobre. Ako samostalno mjerite dubinu gaznog sloja, a nemate odgovarajući mjerač, nivo potrošenosti vaših starih guma možete jednostavno vizuelno provjeriti preko ”indikatora” u obliku malih poprečnih graničnika.
Ako je nivo gaznog sloja potrošen do te granice vrijeme je za nabavku novog seta. Uz sve to, treba obratiti pažnju na pritisak i posebno na startost guma (provjeriti obavezno DOT broj). Možda ste prešli s ljetnim setom svega 15-tak hiljada kilometara i da takve gume i dalje imaju odgovarajuću dubinu šare, ali zbog starosti imaju ispucale bočne zidove. Takvi pneumatici obično postaju pretvrdi i njihova upotrebljivost je upitna.
Kako samostalno zamijeniti gume?
Ako već imate dupli set na felgama, možete i sami zarotirati točkove uz dizalicu i ključ koji stoji u prtljažniku. Dovoljno će vam biti da osigurate malo prostora i da adekvatno zakočite vozilo. Ne radite zamjenu ako su putnici u vozilu. Držite se osnovnog pravila da vijke ili matice popustite ravnomjerno tako da ih odvrnete za po jedan okret i to dok je vozilo na zemlji. Zatim, potpuno ih odvrnete kada vozilo dignete na dizalicu, po mogućnosti dijagonalno, jer tako manje rizikujete da vam točak spadne s glavčine.
Nakon rotiranja, zimske gume pregledajte, po potrebi očistite, svakako obilježite i na kraju pravilno odložite do nove zimske sezone. Pokušajte se pridržavati osnovnih pravila odlaganja, a to je po mogućnosti da ispustite malo zraka i da se felga oslanja na felgu. Ako nemate set zimskih guma na felgama, gume odložite uspravno. Bar jednom u toku ljeta im zamijenite mjesta i poziciju da ne bi došlo do eventualne deformacije. Na friško postavljenom setu ljetnih guma provjerite obavezno pritisak i po potrebi ga izjednačite. Ukoliko nakon toga osjetite da vam auto više “vuče” u jednu stranu, obavezno ih izbalansirajte.
Ako ste u potrazi za novim setom ljetnih guma, podsjećanja radi, postoje verzije više prilagođene vlažnim i verzije koje pokazuju bolje performanse na suhim podlogama. Svakako da vozači na jugu Bosne i Hercegovine ne moraju ići toliko detaljno i razmišljati o ljetnim gumama s boljom specifikacijom za vlažnu podlogu, jer je nivo padavina u Hercegovini manji, ali adekvatne ljetne gume provjerenih proizvođača su u svakom slučaju bolja opcija od zimskih tokom visokih vanjskih temperatura, bez obzira koju verziju odabrali.
Na kraju, uz montažu ili postavljanje odgovarajućih ljetnih guma, provjerite nivo ulja i ostalih tekućina u vozilu. Prekontrolište rasvjetna tijela, po mogućnosti i akumulator. Zamjena filtera klime takođe kod velikog broja vozila na našim cestama spada pod “uradi sam” zahvat, pa ga svakako zamijenite pred toplije dane i češću upotrebu klima uređaja.