Da Rio Tinto može sve pa Äak i da menja državne odluke i potiskuje zainteresovane investitore, potvrÄuje primer pruge Valjevo – Loznica, Äija Äe trasa zbog potrebe ove kompanije biti promenjena od prvobitno utvrÄene zbog Äega SaobraÄajni institut CIP radi novi projekat i to na njihov zahtev.
Takvo ponaÅ”anje je malo Äudno jer ova kompanija joÅ” nema nijedan validan dokument od nadležnih institucija da Äe njihov projekat āJadarā dobiti dozvolu za otvaranje rudnika litijuma. JoÅ” Äudnije je i to Å”to je država dozvolila da se na putu realizacije ovog infrastrukturnog objekta, koji je gotovo bio dogovoren sa kineskom kompanijom CCECC (China Civil Engineering and Construction Company),āispreÄiā imaginarni jaradit, Äija eksploatacija joÅ” nije ni poÄela.
Blagoslov za to je u januaru proÅ”le godine dalo Ministarstvo graÄevinarstva, saobraÄaja i infrastrukture koje je potvrdilo tada za āBlicā da se planirana izgradnja pruge Valjevo-Loznice za 2020. odlaže jer, kako su naveli āpotrebno je promeniti trasu ove saobraÄajnice zbog predstojeÄe eksploatacije rude jadarit otkrivene na tom podruÄjuā.
Samo mesec dana pre toga o tome nije bilo ni reÄi jer se u decembru 2019. razgovaralo sa CCECC da oni nastave gradnju pruge Valjevo-Loznica. Tada se Äinilo da je sve dogovoreno jer je krajem 2019. Sun Man, direktor kancelarije za Balkan kompanije CCECC, u razgovoru sa tadaÅ”njim resornim ministarstvom, rekao da se nadaju da Äe imati prilike da u okviru globalne inicijative āJedan pojas, jedan putā moÄi da uÄestvuju u infrastrukturnim projektima u Srbiji, pre svega onom koji je vezan za prugu Valjevo-Loznica.
Äini se da su ovi pregovori bili ishitreni jer se vrlo brzo ispostavilo da Kinezi neÄe graditi ovu prugu i to zbog interesa druge kompanije. Da je to tako nedavno je potvrdio i CIP, koji je naveo da je Rio Tinto od njih naruÄio izradu tehniÄke dokumentacije za izmenu trase na delu pruge Valjevo ā Loznica.
Predstavnici ekoloÅ”kih udruženja iz ovog kraja navode da ih viÅ”e niÅ”ta ne iznenaÄuje kada je reÄ o Rio Tintu.
– Rio Tinto ovakvim potezima pokazuje da je on država u državi i da može da radi Å”ta hoÄe. Njihovim interesima se sve podreÄuje pa tako menjaju trasu puta Loznica – Valjevo, a vlasti im to aminuju. Neprimereno je da lokalna samouprava Loznice usvoji plan detaljne regulacije nove deonice državnog puta i to po meri projekta Jadar i kompanije Rio Tinto. To se sada radi i sa prugom, pa je loogiÄno da se pitamo Å”ta je sledeÄe. Jesu li oni vlasnici Zapadne Srbije pa mogu da rade Å”ta hoÄe – kažu iz Udruženja zaÅ”titimo Jadar i RaÄevinu.
Oni dodaju da su zbog ovakvog bahatog ponaŔanja Rio Tinta zatražili od nadležnih institucija da se neke odluke preispitaju.
-Tražimo da se van snage stavi Prostorni plan grada Loznice ali i Plan posebne namene za projekat Jadar. Pored toga tražimo i da Ustavni sud se pozabavi ustavnoÅ”Äu Zakona o rudarstvu u delu koji omoguÄava proglaÅ”enje javnog interesa za privatne rudarske projekte. Vrlo je važno i da se povuÄe iz procedure i Zakon o eksproprijaciji i da onemoguÄi proglaÅ”enje javnog interesa za privatne, posebno rudarske projekte. Ako se to ne uradi, Rio Tinto ne samo Å”to Äe da menja projekte puteva i pruga veÄ sutra može i naÅ”e kuÄe da premeÅ”ta s jednog na drugo mesto – kažu u ovom udruženju.
Pogledajte i kakav nered je RIo Tinto napravio u Australiji
Treba da se zna da je gradiliÅ”ta pruge Valjevo – Loznica zatvoreno joÅ” od NATO bombardovanja, a ova železniÄka deonica, zamiÅ”ljena svojevremeno kao najkraÄa veza izmeÄu Srbije i BiH, ima istorijat gradnje duži od 100 godina, noseÄi neslavni naziv āratnaā, jer su radove na njoj pratili i prekidali oružani sukobi.
Najpre je to bio Prvi svetski rat, pre koga je francuski investitor dobio koncesiju Kraljevine Srbije za taj posao. Nastavak gradnje usledio je pred poÄetak Drugog svetskog rata, ali samo nakratko. Vlada Srbije je prugu kao ākapitalnu investicijuā nastavila da gradi 1990. godine, ali su radovi po treÄi put prekinuti zbog izbijanja rata u SFRJ. NajviÅ”e je uraÄeno tokom 1998. godine, ali je investicija prekinuta godinu dana kasnije zbog NATO bombardovanja, od kada je gradiliÅ”te napuÅ”teno.
InaÄe, pruga Valjevo-Loznica duga je 68,1 kilometar, a na trasi ima 19 tunela ukupne duzne 9.759 metara, Å”to Äini 15 odsto ukupne dužine saobraÄajnice. Na trasi se nalazi 69 mostova, od kojih je 57 železnickih i 15 drumskih. Kompletno je zavrÅ”eno tek oko 300 metara pruge od stanice Valjevska Kamenica do ulaza u tunel TrifkoviÄ.
Po prvom projektu, pruga je projektovana za brzine vozova od 120 km/h i osovinsko optereÄenje od 22,5 tone. ProraÄunska vrednost radova bila je 250 miliona ameriÄkih dolara, a do sada je u gradnju uloženo oko 50 miliona dolara











