Reklamni prostor
NajnovijeRegijaVijesti

Mijenja se trasa pruge od Loznice do Valjeva zbog potreba “RIO TINTO” kompanije

×

Mijenja se trasa pruge od Loznice do Valjeva zbog potreba “RIO TINTO” kompanije

Share this article

Da Rio Tinto može sve pa čak i da menja državne odluke i potiskuje zainteresovane investitore, potvrđuje primer pruge Valjevo – Loznica, čija će trasa zbog potrebe ove kompanije biti promenjena od prvobitno utvrđene zbog čega Saobraćajni institut CIP radi novi projekat i to na njihov zahtev.

Takvo ponaÅ”anje je malo čudno jer ova kompanija joÅ” nema nijedan validan dokument od nadležnih institucija da će njihov projekat ā€œJadarā€ dobiti dozvolu za otvaranje rudnika litijuma. JoÅ” čudnije je i to Å”to je država dozvolila da se na putu realizacije ovog infrastrukturnog objekta, koji je gotovo bio dogovoren sa kineskom kompanijom CCECC (China Civil Engineering and Construction Company),ā€isprečiā€ imaginarni jaradit, čija eksploatacija joÅ” nije ni počela.

Reklamni sadržaj
Kraj reklamnog sadržaja

Blagoslov za to je u januaru proÅ”le godine dalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koje je potvrdilo tada za ā€œBlicā€ da se planirana izgradnja pruge Valjevo-Loznice za 2020. odlaže jer, kako su naveli ā€œpotrebno je promeniti trasu ove saobraćajnice zbog predstojeće eksploatacije rude jadarit otkrivene na tom područjuā€.

Samo mesec dana pre toga o tome nije bilo ni reči jer se u decembru 2019. razgovaralo sa CCECC da oni nastave gradnju pruge Valjevo-Loznica. Tada se činilo da je sve dogovoreno jer je krajem 2019. Sun Man, direktor kancelarije za Balkan kompanije CCECC, u razgovoru sa tadaÅ”njim resornim ministarstvom, rekao da se nadaju da će imati prilike da u okviru globalne inicijative ā€œJedan pojas, jedan putā€ moći da učestvuju u infrastrukturnim projektima u Srbiji, pre svega onom koji je vezan za prugu Valjevo-Loznica.

Čini se da su ovi pregovori bili ishitreni jer se vrlo brzo ispostavilo da Kinezi neće graditi ovu prugu i to zbog interesa druge kompanije. Da je to tako nedavno je potvrdio i CIP, koji je naveo da je Rio Tinto od njih naručio izradu tehničke dokumentacije za izmenu trase na delu pruge Valjevo – Loznica.

Predstavnici ekoloÅ”kih udruženja iz ovog kraja navode da ih viÅ”e niÅ”ta ne iznenađuje kada je reč o Rio Tintu.

– Rio Tinto ovakvim potezima pokazuje da je on država u državi i da može da radi Å”ta hoće. Njihovim interesima se sve podređuje pa tako menjaju trasu puta Loznica – Valjevo, a vlasti im to aminuju. Neprimereno je da lokalna samouprava Loznice usvoji plan detaljne regulacije nove deonice državnog puta i to po meri projekta Jadar i kompanije Rio Tinto. To se sada radi i sa prugom, pa je loogično da se pitamo Å”ta je sledeće. Jesu li oni vlasnici Zapadne Srbije pa mogu da rade Å”ta hoće – kažu iz Udruženja zaÅ”titimo Jadar i Rađevinu.

Oni dodaju da su zbog ovakvog bahatog ponaŔanja Rio Tinta zatražili od nadležnih institucija da se neke odluke preispitaju.

-Tražimo da se van snage stavi Prostorni plan grada Loznice ali i Plan posebne namene za projekat Jadar. Pored toga tražimo i da Ustavni sud se pozabavi ustavnoŔću Zakona o rudarstvu u delu koji omogućava proglaÅ”enje javnog interesa za privatne rudarske projekte. Vrlo je važno i da se povuče iz procedure i Zakon o eksproprijaciji i da onemogući proglaÅ”enje javnog interesa za privatne, posebno rudarske projekte. Ako se to ne uradi, Rio Tinto ne samo Å”to će da menja projekte puteva i pruga već sutra može i naÅ”e kuće da premeÅ”ta s jednog na drugo mesto – kažu u ovom udruženju.

Pogledajte i kakav nered je RIo Tinto napravio u Australiji

Treba da se zna da je gradiliÅ”ta pruge Valjevo – Loznica zatvoreno joÅ” od NATO bombardovanja, a ova železnička deonica, zamiÅ”ljena svojevremeno kao najkraća veza između Srbije i BiH, ima istorijat gradnje duži od 100 godina, noseći neslavni naziv ā€œratnaā€, jer su radove na njoj pratili i prekidali oružani sukobi.

Najpre je to bio Prvi svetski rat, pre koga je francuski investitor dobio koncesiju Kraljevine Srbije za taj posao. Nastavak gradnje usledio je pred početak Drugog svetskog rata, ali samo nakratko. Vlada Srbije je prugu kao ā€œkapitalnu investicijuā€ nastavila da gradi 1990. godine, ali su radovi po treći put prekinuti zbog izbijanja rata u SFRJ. NajviÅ”e je urađeno tokom 1998. godine, ali je investicija prekinuta godinu dana kasnije zbog NATO bombardovanja, od kada je gradiliÅ”te napuÅ”teno.

Inače, pruga Valjevo-Loznica duga je 68,1 kilometar, a na trasi ima 19 tunela ukupne duzne 9.759 metara, Å”to čini 15 odsto ukupne dužine saobraćajnice. Na trasi se nalazi 69 mostova, od kojih je 57 železnickih i 15 drumskih. Kompletno je zavrÅ”eno tek oko 300 metara pruge od stanice Valjevska Kamenica do ulaza u tunel Trifković.

Po prvom projektu, pruga je projektovana za brzine vozova od 120 km/h i osovinsko opterećenje od 22,5 tone. Proračunska vrednost radova bila je 250 miliona američkih dolara, a do sada je u gradnju uloženo oko 50 miliona dolara

Example 300250

Odgovori